עמוד:13

הצהרת כורש מבטאת מדיניות סובלנית בניגוד למדיניות מלכי אשור ובבל , שנהגו להגלות ממדינותיהם את העמים שכבשו כדי להקשות עליהם למרוד בשלטון , נקט כורש מלך פרס מדיניות סובלנית . לעתים הוא השאיר את השלטון בארצות שכבש בידי שליטים מקומיים , בתנאי שישמרו אמּונים לשלטון הפרסי . כורש גם מינה יועצים ופקידים מקרב העמים המנוצחים ולא הכביד עליהם במסים כדי לרכוש את נאמנותם . המדיניות הסובלנית שנקט כורש התבטאה גם ביחסו ליהודים שישבו בתחומי הממלכה הפרסית . בשנת 538 לפסה"נ פרסם כורש הצהרה בשפה עברית מליצית , שנועדה ליהודים שהוגלו לבבל . בהצהרה , המכונה הצהרת כורש , קרא כורש ליהודי בבל לשוב לארצם ולבנות מחדש את בית מקדשם החֵרב בירושלים . בהצהרה , המופיעה בספר עזרא ) פרק א , ) 4-2 הבהיר כורש כי השיבה לארץ ישראל היא רשות - היא נתונה לבחירת היהודים ואינה חובה המוטלת עליהם . יחד עם זה הורה כורש ליהודים שהעדיפו להישאר בבבל לתמוך בעולים באמצעות תרומות . ההצהרה לא העניקה ליהודים ריבונות מדינית ואין בה זכר לשיקום ירושלים החֵרבה או להחזרת שלטונם של המלכים מבית דוד . את ההצהרה שהפנה כורש אל היהודים השלים תזכיר ששלח אל הפקידות הפרסית . התזכיר של כורש מופיע בספר עזרא בשפה הארמית ) פרק ו , ) 5-3 והוא עוסק בעניינים מנהליים וכספיים של בניית המקדש . בתזכיר פירט כורש את מידות בית המקדש , וציווה על פקידיו לממן את בנייתו ולהחזיר ליהודים את כלי המקדש שלקח נבוכדנאצר . בגלל המדיניות שנקט כורש , כינה אותו הנביא ישעיהו " רועי" ) ישעיהו מד - ) 28 מנהיגי , וגם " משיחֹו" ) ישעיהו מה - ) 1 משיח ה . ' הנביא ישעיהו ראה בכורש שליח שנשלח על ידי האל כדי להחזיר את עם ישראל לארצו . הצהרת כורש התזכיר של כורש ) תרגום מארמית ( בשנת אחת לכורש המלך , כורש המלך נתן צו : בית האלוהים בירושלים הבית ייּבנה , מקום אשר זובחים זבחים , ויסודותיו מוגבהים , גובהו שישים א ַ מ ָ ה , רוחבו שישים א ַ מה ָ . נ ְִ ּבכי ֵ אבן ג ְ ל ָ ל שלושה , ונ ִ דּבך עץ אחד , וההוצאה מבית המלך תינתן . ואף כלי בית האלוהים של זהב וכסף , אשר נבוכדנאצר הוציא מן ההיכל אשר בירושלים והוליך לבבל ישיבו אותם וי ּ ובלֹו להיכל אשר בירושלים ולמקומו וי ּ ַרד בבית האלוהים . ) עזרא ו ) 5-3 שאלות לשתי התעודות : 1 מה הבטיח כורש ליהודים בהצהרה שפרסם ? 2 אילו ביטויים בהצהרת כורש עלולים לדעתכם לעורר ספקות ביחס למה ֵ ימנּותה , ואילו ביטויים מחזקים את מה ֵ ימנַרתה ? 3 מה הם ההבדלים בין הצהרת כורש לבין התזכיר של כורש ? התייחסו בתשובתכם לנמענים , לשפה , לתכנים ולסגנון הכתיבה . מקור היסטורי : ספר עזרא וספר נחמיה toldot . cet . ac . il לומדים היסטוריה הצהרת כורש - מסמך מהימן ? נוסח הצהרת כורש עורר מחלוקת בין החוקרים . יש חוקרים הטוענים כי ההצהרה היא מעשה זיוף של סופר יהודי שביקש להציג בסיס חוקי לבניית המקדש . לטענתם , לא ייתכן שכורש פרסם צו מלכותי בעברית או האמין באלוהי ישראל שנגלה אליו ופקד עליו לבנות לו בית בירושלים , כלשון ההצהרה . לדעת החוקרים , גם הביטויים בהצהרה המדגישים שמיקומם של אלוהים והמקדש בירושלים - מלמדים על זיוף . לטענתם , היותה של ירושלים ביהודה ומשכנו של המקדש בירושלים - היו עובדות ידועות ולא היה צורך לחזור ולהדגישן . לעומתם יש חוקרים הסבורים כי ההצהרה מהימנה , וכי הביטוי המופיע בה " האלוהים אשר בירושלים" מרמז על תפיסה אלילית . לפי תפיסה זו כל אל מזוהה עם מקום מסוים , ואלוהי ישראל מזוהה עם ירושלים . לכן , לדעת החוקרים האלה , ההדגשה בהצהרה על מיקום המקדש בירושלים - היא ההוכחה למהימנּותה . לטענתם , נוסח זה מתאים לכתיבה של פקיד פרסי . סופר יהודי לא היה טורח לציין עובדה ידועה ומפורסמת זו , ולא היה מדגיש כי מקום המקדש בירושלים . עוד סבורים החוקרים כי השימוש בשפה העברית בתעודה אינו דבר חריג . מלכי פרס נהגו לפרסם את פקודותיהם לכל עם ועם בלשונו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר