עמוד:7

הפולחן הדתי בבית המקדש נערך על ידי הכוהנים והלוויים , והעם בארץ ישראל נדרש לתמוך בהם על ידי מתן תרומות ומעשרות . לא רק ירושלים הייתה עיר מקדש - עיר שבמרכז חייה נמצא המקדש - אלא במזרח התקיימו עוד ערי מקדש . הנודעת ביותר הייתה העיר רדב ָ ֶ ל שאלוהיה היה האל מ ְ רדּוך . בערי המקדש בבבל ובאשור התרכזו החיים סביב המקדש הראשי והוא הטביע את חותמו על חיי הרוח ועל חיי הכלכלה בעיר . למקדשים היה כוח כלכלי שחיזק את המעמד החברתי והמדיני של כוהניהם . כוחם הכלכלי של המקדשים נבע מן האדמות שעמדו לרשותם ועבדו אותן אריסים או צ ְ מיתים . ובנוסף היו ברשותם מחסנים , בתי מלאכה , ע ֶ דֵרי צאן ובקר . למקדשים היו אף הכנסות קבועות ממסים . המלך והמאמינים סיפקו את צרכיהם של המקדשים במזרח , ולעתים מומנו הוצאות המקדשים באמצעות האדמות שהיו בבעלותם . המקדש בירושלים היה שונה מאוד ממקדשים אחרים במזרח . התמיכה בו הייתה נחלת העם היהודי כולו . היושבים בארץ ישראל והיושבים בתפוצות העלו למקדש תרומה של מחצית השקל . תרומה זו נועדה אמנם לאחזקת המקדש ולצרכים אחרים של העיר ירושלים , אך היא גם ליכדה את היהודים באשר הם . התרומה העמיקה בקרב העם את תחושת השותפות וחיזקה את הזיקה למקדש ולירושלים . בנוסף לכך המוני יהודים מן הארץ ומהתפוצות קיימו את מצוות העלייה לרגל וכך גם חיזקו את האחדות הלאומית והדתית של העם . העולים הביאו מתנות ותרומות למקדש ולכוהנים ופנו לשמוע דברי חכמים שלימדו במקדש או בעיר . בית המקדש היה מקום מקודש ומוגן , ולכן נשמרו בו כספי יתומים ואלמנות וכספי המעמדות העליונים - הכהונה והאצולה . כך נהגו גם במקדשים אחרים בעולם העתיק שנהנו מחסינות , ושליטים ויחידים שהכירו בקדושתם נמנעו מלפגוע בהם . עיקר עבודת האל בבית המקדש התנהלה באמצעות הקרבת קורבנות . רק במקדש הותר להקריב קורבנות - קורבנות יחיד וקורבנות ציבור . היהודים בלבד היו רשאים להיכנס למקדש ורשות זו ניתנה לפי דרגות קדושה שונות : כל העם היה רשאי לעמוד בשטח שנקרא " עזרת ישראל , " ואילו הכוהנים שעסקו בהקרבת הקורבנות היו רשאים להיכנס ל " עזרת הכוהנים . " ל"ע ֲ זָרה" הפנימית ביותר , קודש הקודשים , היה רשאי להיכנס רק הכוהן הגדול ורק ביום הכיפורים . אריסים - איכרים המקבלים קרקע לעיבוד מבעלי הקרקע לזמן מסוים ותמורת אחוז מן היבולים . צמיתים - עובדים בעבודות חקלאיות ובמלאכות שהשתייכו למעמד החברתי הנמוך ביותר . חירותם הוגבלה והם לא יכלו לעבור ממקום למקום כרצונם . עלייה לרגל - קיום מצוות העלייה לבית המקדש בירושלים בשלושת הרגלים : פסח , שבועות וסוכות . התורה ציוותה לעלות לבית המקדש בירושלים שלוש פעמים בשנה : ... " ׁ ש ָלֹ וֵרּפ ְ ע ָ מים ּ ֹוׁש ָ נה יָראה כל זכ ּ וּו את ּפ ְ ני ה' אֹלהי ָ ֹוּב ַ מקׁשם אֹו ֶ ר יבחר ְ , ּבחג ְ הּמ ּ צ לֹ ּובחג ְ ה ׁ שָב ֻ ע ֹלֹ ּובחג ְ הּס ּ ֹות " ... ) דברים טז . ) 16

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר