עמוד:75

הישגיו של הרצל כמנהיג התנועה הלאומית " עניין היהודים" הפך , במידה לא מעטה בשל מאמציו הבלתי נלאים והלא כל כך מוצלחים של הרצל , מבעייה שולית , שנידונה בשיחות של יושבי קרנות יהודים או במוסדות פילנתרופיים , לנושא של הפוליטיקה העולמית . החזון של שיבת ציון מצא את דרכו מביטאונים יהודיים בערים נידחות בתפוצות ישראל אל העיתונות העולמית , אל השגרירויות , הקנצלריות ומשרדי החוץ . לא היה עד אז אדם יהודי שהחל את דרכו אלמוני לחלוטין והצליח בתוך פחות מעשר שנים להגיע לשיחות עם הקיסר הגרמני , הסולטאן התורכי , מלך איטליה , האפיפיור , ראשי הממשלה ושרי החוץ של גרמניה , אוסטריה-הונגריה ואיטליה , שר המושבות הבריטי , שרי הפנים והאוצר הרוסים ועוד עשרות מדינאים אחרים . גם לאפיפיור אין דיביזיות , אך לרשותו כנסייה רבת עוצמה , עתירת נכסים ובעלת ניסיון היסטורי מרשים ועשיר , ואילו הרצל נשען רק על כוח הרצון שלו , על יכולתו להצית ניצוץ של התלהבות בלב אנשים , יהודים ולא יהודים כאחד . בדרך זו הצליח , על אף כל כישלונותיו ונפתולי דרכו , לשנות את מקומה של הבעיה היהודית על מפת הפוליטיקה הבינלאומית ולהעלות את הצעת הפתרון המדיני לשאלת היהודים על במת ההיסטוריה העולמית . מועטים הם המנהיגים הלאומיים שהשיגו כה הרבה בזמן קצר כל כך ובאמצעים דלים כל כך : ללא לגיונות , ללא צבא , ללא מחתרת , ללא מעשי טרור , ללא כספים , ללא בריתות אסטרטגיות של ממש . ייתכן שרקעו העיתונאי הוא שא ִ פשר להרצל להבין כי יחסי ציבור וחשיפה תקשורתית ] ... [ הם אולי המכשיר החזק ביותר בשדה הפוליטיקה המודרנית . ] ... [ ברוח זו הציע ב1898- לידידו אֹוסקר מ ַ רמ ֹ ֶרק להקים בבאזל בית קבוע לקונגרס ולקרוא לו " בית הקונגרס , " והוסיף : " עם העמים חייבים לשוחח בשפה ילדותית . בית , דגל , שיר - אלה סימני התקשורת " . כאמור , הרצל יצר גם את הכלים הארגוניים והמוסדות הפוליטיים , אך יותר מאחרים , ובוודאי יותר ממישהו אחר מאלה שפעלו למען העניין היהודי , הכיר בכוחה של התקשורת בעניינם של החלשים והנדכאים . מי שהלגיונות החזקים לצדו אינו זקוק לתקשורת - לחלשים היא לעיתים הנשק היחיד . ) ש' אבינרי , " מ'עניין-היהודים' ל'מדינת-היהודים' ) . " 1 מה היו הישגיו של הרצל לדעת אבינרי ? 2 מיינו את ההישגים להיבטים . מה תוכלו להסיק מן המיון ? על הרצל האבות המייסדים http : // avot . cet . ac . il מן המחקר : הישגיו של הרצל כמנהיג התנועה הלאומית . תעודה : מכתב של הרב מוהליבר לקונגרס הציוני . toldot . cet . ac . il לומדים היסטוריה הרצל יוזם פעילות דיפלומטית כדי לקדם את תכניתו המדינית ולהשיג צ'רטר - זיּכיון להתיישבות יהודית בארץ ישראל - עסק הרצל בפעילות דיפלומטית מסועפת . בפגישותיו עם מדינאים שונים הדגיש לפניהם כי יציאת היהודים מארצותיהם לטריטוריה משלהם תועיל לכל מדינה ומדינה . באותן שנים שלטה בארץ ישראל האימפריה העות'מאנית , שהייתה אז אימפריה חלשה ומתפוררת ) עמ' . ) 38 בתחילה פנה הרצל לגרמניה , המעצמה האירופית שהייתה בקשרים הדוקים עם האימפריה העות'מאנית והיה לה אינטרס לשמור על שלמות האימפריה . הרצל האמין כי יוכל לרכוש את אמונו של הסולטאן התורכי באמצעות קיסר גרמניה - וילהלם ה . 2- ב1898- פגש הרצל בתורכיה את הקיסר הגרמני והציג לפניו את תכניתו להחזיר את היהודים לארץ ישראל . הרצל ביקש שגרמניה תפרוש חסותה על ההתיישבות היהודית בארץ ישראל , וכך ישב באזור זה גוף נאמן לגרמניה . הרצל אף הסביר כי יציאת היהודים לארץ ישראל תפחית את האנטישמיות באירופה ותקל על מנהיגי המדינות . ביומנו רשם הרצל כי חש אהדה מצד קיסר גרמניה אולם כעבור כמה שבועות , כאשר השניים חזרו ונפגשו בירושלים , ּפגה ָ ההתלהבות של הקיסר , כנראה בהשפעת יועציו שהמליצו לו להימנע מתמיכה בתכנית המדינית של הרצל . הקיסר הבטיח להמשיך ולהתעניין בתכניותיו של הרצל - אבל היו אלה רק הבטחות . הרצל התאכזב מאוד מתוצאות הפגישה עם קיסר גרמניה , אבל המשיך במאמציו להשגת צ'רטר . הוא החליט לפנות בעצמו , בלי מתווכים , אל הסולטאן עּבד אל חמיד , וב1901- נפגש אתו וביקש ממנו לתמוך בהתיישבות יהודים בארץ ישראל . הרצל הבטיח לסולטאן כי התיישבות זו תתרום לפיתוחה הכלכלי של ארץ ישראל . הוא הציע שהתנועה הציונית תסייע לסולטאן בפרעון ִ חובותיה של האימפריה העות'מאנית , אף על פי שלא היה ברשותו כסף ואף שידע כי היהודים בעלי הממון אינם תומכים בתכניותיו . הסולטאן הזמין את הרצל לעוד פגישה והציע לו כי תמורת סיוע כספי של התנועה הציונית לאימפריה העות'מאנית יתיישבו היהודים בכל מקום באימפריה - מלבד ארץ ישראל . הרצל דחה את ההצעה . למרות הקשיים המשיך הרצל בפעילותו המדינית . הוא נפגש עם פ ְ לבה ֶ , שר הפנים הרוסי . רבים מיהודי רוסיה התנגדו לפגישה זו וראו בה השפלה , כי פ ְ לבה ֶ היה לדעת רבים אחראי לפוגרומים ביהודים ובעיקר לפוגרום בקישינב

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר