עמוד:414

הללויה הללו את יהוה מן השמים, הללוהו במרומים: תהלים קמח, א-ו הללוהו כל מלאכיו, הללוהו כל צבאו: הללוהו שמש וירח, הללוהו כל כוכבי אור: הללוהו שמי השמים, והמים אשר מעל השמים: יהללו את שם יהוה, כי הוא צוה ונבראו: ויעמידם לעד לעולם, חק נתן ולא יעבור: הריני מוכן ומזמן לקים המצוה לקדש הלבנה, לשם יחוד קדשא בריך הוא ושכינתה על ידי ההוא טמיר ונעלם בשם כל ישראל. ברכת הלבנה מביטים אל הלבנה ואומרים: ברוך אתה יהוה, אלהינו מלך העולם, אשר במאמרו ברא שחקים, וברוח פיו כל צבאם, חק וזמן נתן להם שלא ישנו את תפקידם. ∞ צבאו: גרמי השמים והמלאכים. חק נתן ולא יעבור: ה' ציווה על העולם להתקיים וצו זה לא יתבטל. ∞ טמיר: נסתר, נחבא. ∞ ברוח פיו: בדברו. צבאם: גרמי השמים. הללויה: מזמור זה נבחר לפתיחת הטכס בשל העובדה שהוא מזכיר את צבאות השמים בכלל ואת הירח בפרט. הריני מוכן וכו': על אמירת "לשם יחוד" קודם לקיום מצוות, ברוח קבלת האר"י, ראה עמ' 90. במקרה שלנו מצהיר המתפלל, כי הוא נכון לקיים את מצוות קידוש לבנה, כיוון שדרכה הוא מסייע לקשר בין ספירות שונות בעולם האלהות: הקדוש ברוך הוא [המכונה גם "טמיר ונעלם"] והשכינה. ברכת הלבנה: ברכה זו, בשינויים קלים מאוד, מצויה כבר בתלמוד הבבלי [סנהדרין מב ע"א], והיא מדגישה את היות ה' בורא העולם, מי שקבע את החוקיות שבטבע ואת מחזור הלבנה, ואף מבקשת להקביל בין חידוש הלבנה לבין תקוות הגאולה של עם ישראל.

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר