עמוד:385

והוא רחום יכפר עון ולא ישחית, תהלים עח, לח והרבה להשיב אפו ולא יעיר כל חמתו. יהוה הושיעה, המלך יעננו ביום קראנו. תהלים כ, י הזמנת הציבור לתפילה עמידה חזןברכו את יהוה המברך. ברוך יהוה המברך לעולם ועד. קהל [קידה] חזןברוך יהוה המברך לעולם ועד. קריאת שמע וברכותיה ברכת ”מעריב ערבים“ הברכה הראשונה לפני קריאת שמע ישיבה ברוך אתה יהוה, אלהינו מלך העולם, אשר בדברו מעריב ערבים, בחכמה פותח שערים, ובתבונה משנה עתים ומחליף את הזמנים, ∞ והרבה להשיב אפו: מרבה לשכך את כעסו. יעיר: יעורר, ישלח. והוא רחום וכו': פסוק זה נאמר דרך קבע, מאז ימי הגאונים, בראש תפילת ערבית של חול. יש בו הכרזה על עוצמתה של מידת הרחמים האלהית, ופרשני הסידור רואים בשלוש עשרה המילים שבו גם רמז לשלוש עשרה מידותיו של ה' [שהוא "אל רחום וחנון, ארך אפים" וכו', כאמור בשמות לד, ו-ז]. אמירת "והוא רחום" ופסוק נוסף [המבקש שתתקבל התפילה] בפתיחת תפילת ערבית, לפני אמירת "ברכו", יוצרת מעין סימטריה עם תפילת שחרית, שגם בה באים לפני "ברכו" קטעי מקרא [ראה עמ' 129 ואילך], ואולי זו הסיבה לאמירת פסוקים אלה. קריאת שמע וברכותיה: לדיון בהזמנת הציבור לתפילה ["ברכו"] ובקריאת שמע והברכות המקיפות אותה ראה לעיל, עמ' 166 ואילך. חטיבת קריאת שמע וברכותיה במוצאי שבת [ובערבית של יום חול בכלל] זהה לזו של ליל שבת, פרט לשינוי אחד, בחתימת הברכה האחרונה [והוא יידון להלן].

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר