עמוד:328

[ד] ברכת קדושת היום אתה אחד ושמך אחד ומי כעמך ישראל, גוי אחד בארץ. תפארת גדלה ועטרת ישועה, יום מנוחה וקדשה לעמך נתת. אברהם יגל, יצחק ירנן, יעקב ובניו ינוחו בו. מנוחת אהבה ונדבה, מנוחת אמת ואמונה, מנוחת שלום ושלוה והשקט ובטח, מנוחה שלמה שאתה רוצה בה, יכירו בניך וידעו כי מאתך היא מנוחתם, ועל מנוחתם יקדישו את שמך. אלהינו ואלהי אבותינו, רצה נא במנוחתנו. ∞ גוי אחד: עם יחיד ומיוחד. מנוחת ... נדבה: מנוחה של ברכה ושפע. רוצה בה: מקבל אותה ברצון. ועל מנוחתם: ועל ידי המנוחה שהם נחים. ברכת קדושת היום: חלקה הראשון של הברכה האמצעית, הרביעית, מתחלף בכל אחת מתפילות העמידה של שבת [ערבית, שחרית, מוסף ומנחה]. במנחה הוא עוסק בעיקר בנושא מנוחת השבת וקדושתה: בעולם הזה ואף בעולמות אחרים ולעתיד לבוא. בניגוד לשאר ברכות קדושת היום, בזו של מנחה לא נמצא ציטוט של פסוקים מן התורה. בנוסחים מתקופת הגאונים נהגו לצטט במסגרת הברכה הזו את דברי ה' למשה לאחר חטא העגל: "פני ילכו והניחותי לך" [שמות לג, יד], פסוק שנדרש כמדבר במנוחה, מנוחת השבת, אשר בזכותה מחל ה' לעם ישראל על חטאו הגדול. עם הזמן לא הובן הקשר בין הפסוק מספר שמות לבין תפילת השבת והוא נשמט ממנה. אתה אחד ושמך אחד: ביסוד הדברים נבואתו של זכריה: "והיה ה' למלך על כל הארץ, ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד" [יד, ט], וכוונת הדברים להדגיש את ההכרה בהיות ה' אחד ויחיד. אלהינו ואלהי אבותינו וכו': חלקה השני של ברכת קדושת היום זהה בעקרון בכל תפילות העמידה

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר