עמוד:265

לימוד לאחר התפילה אומרים את כל הקטעים הבאים בלחש: ישיבה קוה אל יהוה, חזק ויאמץ לבך, וקוה אל יהוה. תהלים כז, יד אין קדוש כיהוה, כי אין בלתך, ואין צור כאלהינו. שמואל-א ב,ב כי מי אלוה מבלעדי יהוה, ומי צור זולתי אלהינו. תהלים יח, לב אין כאלהינו, אין כאדונינו, אין כמלכנו, אין כמושיענו. מי כאלהינו, מי כאדונינו, מי כמלכנו, מי כמושיענו. נודה לאלהינו, נודה לאדונינו, נודה למלכנו, נודה למושיענו. ברוך אלהינו, ברוך אדונינו, ברוך מלכנו, ברוך מושיענו. אתה הוא אלהינו, אתה הוא אדונינו, אתה הוא מלכנו, אתה הוא מושיענו. אתה הוא שהקטירו אבותינו לפניך את קטרת הסמים. פיטום הקטורת תלמוד בבלי כריתות ו פטום הקטרת. הצרי והצפרן, החלבנה והלבונה, משקל ע"א )בשינויים קלים( שבעים שבעים מנה. מר וקציעה, שבלת נרד וכרכם, משקל ששה עשר ∞ בלתך: מלבדך. צור: מחסה ומגן. מבלעדי...זולתי: מלבד. לימוד לאחר התפילה: אחרי תפילת העמידה קוראים המתפללים בלחש קטעים אחדים מן המקרא ומן התורה שבעל פה - המשנה והתלמוד הבבלי. מנהג זה מתועד רק מראשית ימי הביניים, והוא בא לאפשר לכל מתפלל לקיים בשבת את מצוות לימוד תורה. קטעי הלימוד המגוונים עוסקים בעבודת המקדש ובחביבות התורה, לימודה ולומדיה. אין כאלהינו: פיוט פשוט בצורתו זה ידוע כבר מספרות הגאונים והוא משמש כאן כמבוא לקריאת מעשה פיטום הקטורת. יש מי שרואה באותיות הפותחות את שלושת הטורים הראשונים ["אין... מי ... נודה"] את המילה "אמן", ואם כן הוא - אפשר לראות פיוט זה כעין אמירת "אמן" המסכמת את כל תפילות היום ובאה לתת להן תוקף ואישור. פיטום הקטורת: על קטע זה ראה עמ' 120.

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר