עמוד:245

מענגיה לעולם כבוד ינחלו, טועמיה חיים זכו, וגם האוהבים דבריה גדלה בחרו, אז מסיני נצטוו צוויי פעליה כראוי. ותצונו, יהוה אלהינו, להקריב בה קרבן מוסף שבת כראוי. יהי רצון מלפניך, יהוה אלהינו ואלהי אבותינו, שתעלנו בשמחה לארצנו ותטענו בגבולנו, ושם נעשה לפניך את קרבנות חובותינו, תמידים כסדרם ומוספים כהלכתם. ואת מוסף יום השבת הזה נעשה ונקריב לפניך באהבה, כמצות רצונך, כמו שכתבת עלינו בתורתך, ∞ תכנת: יסדת, קבעת. רצית: קיבלת ברצון. פרושיה: הדינים הקשורים בשבת. סדורי נסכיה: הסדר הנכון של הקרבנות שיש להקריב בה. מענגיה: המתענגים בה. טועמיה: הטועמים מטובה של השבת. דבריה: מצוותיה. צוויי פעליה: הדינים שיש לקיים ביום השבת. כראוי: בדרך הנכונה. קרבן מוסף שבת: ולהלן יובאו הפסוקים המקראיים העוסקים בקרבן זה. תמידים כסדרם ומוספים כהלכתם: קרבן התמיד הקרב פעמיים בכל יום [בשחר ובין הערביים] וקרבן המוסף המצטרף אליו בשבת. ברכת קדושת היום: הנושא המרכזי של ברכת קדושת היום בתפילת מוסף הוא קרבן מוסף ועניינים הקרובים אליו. הדרישה להזכיר את קרבן מוסף בברכה זו באה כבר בספרות האמוראים [תלמוד ירושלמי ברכות ד, ו [ח ע"ג[], אך הנוסח שלפנינו ידוע בשינויים קלים רק מספרות הגאונים. הברכה מורכבת מחמישה חלקים: [א] מבוא פיוטי [ראה להלן] העוסק בחביבות השבת; [ב] בקשה להקמת המקדש והחזרת עבודת הקרבנות למקומה; [ג] ציטוט הקטע המקראי שעניינו קרבן מוסף; [ד] תיאור שמחת עם ישראל במלכות ה' וחביבותה של השבת; [ה] בקשות שונות למנוחה ולקדושה. תכנת שבת וכו': את ברכת קדושת היום פותח פיוט קצר שבראשי מילותיו מצויות אותיות האלפבית בסדר הפוך [תשר"ק], החל בתי"ו וכלה באל"ף, בתוספת חמש האותיות שיש להן גם צורות סופיות: מנצפ"כ. הפיוט מופנה אל ה' ועוסק בדיני השבת, בשמחת השבת ובשכרם.

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר