עמוד:228

בדבריהם הנאמרים באמת. ברוך אתה יהוה, הבוחר בתורה ובמשה עבדו ובישראל עמו ובנביאי האמת וצדק. לאחר קריאת ההפטרה מברך המפטיר ארבע ברכות: ברוך אתה יהוה, אלהינו מלך העולם, צור כל העולמים, צדיק בכל הדורות, האל הנאמן, האומר ועושה, המדבר ומקים, שכל דבריו אמת וצדק. נאמן אתה הוא יהוה אלהינו ונאמנים דבריך, ודבר אחד מדבריך אחור לא ישוב ריקם, כי אל מלך נאמן ורחמן אתה. ברוך אתה יהוה, האל הנאמן בכל דבריו. רחם על ציון, כי היא בית חיינו, ולעלובת נפש תושיע במהרה בימינו. ברוך אתה יהוה, משמח ציון בבניה. שמחנו, יהוה אלהינו, באליהו הנביא עבדך, ובמלכות בית דוד משיחך, במהרה יבוא ויגל לבנו. על כסאו לא ישב זר, ולא ינחלו עוד אחרים את ∞ צור כל העולמים: מגן לעולם ועד. האל הנאמן: אלהי האמת. בית חיינו: מקום חיותנו, מקור חיינו. נשבעת לו: כגון מה שנאמר לדוד [שמואל-ב ז, טז[: "כסאך יהיה נכון עד עולם". יכבה נרו: יאבד זכרו. ע"א-ע"ב], אך לא הגיעו לקביעות גמורה ויש הבדלים שונים בעניין זה בין עדות ישראל. פעמים רבות יש קשר ענייני או לשוני בין הקריאה בתורה לבין ההפטרה, אך פעמים רבות קשורה ההפטרה אל לוח השנה ולא אל פרשת השבוע, כגון הפטרה מיוחדת לשבת ראש חודש, לשבת שאחרי תשעה באב [הפותחת ב"נחמו נחמו עמי"] או לשבת שלפני פסח [היא "שבת הגדול"]. נביאי האמת וצדק: בברכה שלפני קריאת ההפטרה מודגש בבירור, כי גם הנביאים נבחרו על ידי ה' וכי גם דבריהם הם אמת לאמיתה — נושאים המתאימים לפולמוס היהודי-שומרוני שתואר לעיל. הברכות שסביב ההפטרה נזכרות כבר בתלמוד הבבלי [כגון פסחים קיז ע"ב], אך נוסחן ידוע רק מימי הגאונים. ארבע ברכות: הברכה הראשונה קשורה אל ההפטרה והיא חוזרת ומאשרת [ברוח הברכה שקדמה להפטרה] את אמיתות הדברים שנקראו ואת תוקפם. הברכות האחרות עוסקות בנושאים אחרים:

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר