עמוד:166

יתברך וישתבח ויתפאר ויתרומם יתברך וישתבח ויתפאר ויתרומם חזן ויתנשא ויתהדר ויתעלה ויתהלל ויתנשא ויתהדר ויתעלה ויתהלל שמה דקדשא בריך הוא. שמו של הקדוש ברוך הוא. אמן. [אמן]. קהל לעלא מן כל ברכתא [בשבת שובה: למעלה מכל הברכות [בשבת שובה: חזן לעלא לעלא מכל ברכתא] למעלה ולמעלה מכל הברכות] ושירתא תשבחתא ונחמתא והשירות, התשבחות והנחמות, דאמירן בעלמא, ואמרו אמן. הנאמרות בעולם, ואמרו אמן. אמן. [אמן]. קהל חזןברכו את יהוה המברך. קהל [קידה]ברוך יהוה המברך לעולם ועד. חזןברוך יהוה המברך לעולם ועד. קריאת שמע וברכותיה הברכות שסביב קריאת שמע נאמרות על ידי הקהל והחזן, כשהחזן אומר בקול רם רק חלקים מהן, והקהל ממתין לו קודם שימשיך. ברכו: זו הפתיחה הרשמית של תפילות ערבית ושחרית בציבור, והיא מתועדת כבר בתקופת המשנה [ברכות ז, ג]. קריאת שמע וברכותיה: זו היחידה השלישית בתפילת שחרית. בערבית ובשחרית [לקיים מה שנאמר "בשכבך ובקומך" [דברים ו, ז[] קוראים שלוש פרשיות מן התורה ומקיפים אותן בברכות, שלוש בשחרית וארבע בערבית [משנה ברכות א, ד]. המקורות מעידים על מנהג זה כבר בימי הבית השני. בספרות חז"ל נדונים קטעים שונים מן הברכות, אך נוסחן כפי שהוא לפנינו מתועד רק מימי הגאונים. שלוש הפרשיות מדגישות עקרונות יסוד מרכזיים במחשבת היהדות: אחדות ה' ויחידותו, תורת השכר והעונש, קיום המצוות וחשיבותן ואהבת האדם את ה'. הברכות המקיפות את קריאת שמע משתנות באורכן ובלשונותיהן בין ערבית לשחרית, אף שנושאיהן הכלליים זהים. שלוש הברכות שבשחרית עוסקות בבריאה ובאור [הברכה הראשונה], במתן תורה, בלימודה ובקיום המצוות [הברכה השנייה], ובגאולת מצרים [הברכה השלישית]. וישנם פרשנים הרואים ברכות אלה כעוסקות בשלושת פניו של האור:

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר