עמוד:119

קרבני לחמי לאשי ריח ניחחי, תשמרו להקריב לי במועדו: ואמרת להם, זה האשה אשר תקריבו ליהוה, כבשים בני שנה תמימם, שנים ליום, עלה תמיד: את הכבש אחד תעשה בבקר, ואת הכבש השני תעשה בין הערבים: ועשירית האיפה סלת למנחה, בלולה בשמן כתית רביעת ההין: עלת תמיד העשיה בהר סיני, לריח ניחח אשה ליהוה: ונסכו רביעת ההין לכבש האחד, בקדש הסך נסך שכר ליהוה: ואת הכבש השני תעשה בין הערבים, כמנחת הבקר וכנסכו תעשה, אשה ריח ניחח ליהוה: ושחט אתו על ירך המזבח צפנה לפני יהוה, וזרקו בני אהרן הכהנים ויקרא א, יא את דמו על המזבח סביב: יהי רצון מלפניך, יהוה אלהינו ואלהי אבותינו, שתהא אמירה זו חשובה ומקבלת ומ\צה לפניך כאלו הקרבנו קרבן התמיד במועדו ובמקומו וכהלכתו. פרשת הקטורת אתה הוא יהוה אלהינו שהקטירו אבותינו לפניך את קטרת הסמים בזמן שבית המקדש היה קים, כאשר צוית אותם על ידי משה נביאך, ככתוב בתורתך: שמות ל, לד-לו ויאמר יהוה אל משה, קח לך סמים, נטף ושחלת וחלבנה, סמים, ולבנה זכה, בד בבד יהיה: ועשית אתה קטרת רקח מעשה רוקח, ממלח טהור קדש: ושחקת ממנה הדק, ונתתה ממנה לפני העדת באהל מועד אשר אועד לך שמה, קדש קדשים תהיה לכם: ונאמר: והקטיר עליו אהרן קטרת סמים, בבקר בבקר שמות ל, ז-ח ∞ קרבני לחמי לאשי: קרבני שהוא מאכל ["לחמי"] לאש שעל המזבח ["לאשי"]. ריח ניחחי: הקרבן מעלה בשרפתו ריח שגורם לה' כביכול נחת רוח בכך שנעשה רצונו. האשה: הקרבן הנשרף באש. תמימם: שאין בהם מום. תמיד: בכל יום ויום. בין הערבים: בין השמשות, מעט לפני החשיכה. איפה: מידת נפח [כ-40 ליטר]. בלולה: מעורבת. כתית: עשוי על ידי כתיתת הזיתים וכתישתם. הין: מידת נפח לנוזלים [כ-6 ליטר]. העשיה בהר סיני: כפי שנעשתה בהר סיני. ונסכו: היין שיצקו על המזבח עם הקרבת הקרבן. בקדש: במקום קדוש, כלומר על המזבח [ויש מפרשים: בכלי קודש]. הסך נסך שכר: יצוק יין משכר, בלתי מהול במים. ירך: צד. ∞ חשובה ומקבלת ומרצה: נחשבת ומתקבלת ברצון. ∞ קטרת הסמים: תערובת של מיני בשמים שהיו שורפים על המזבח להעלות ריח ניחוח. סמים: בשמים [שיפורטו להלן]. בד בבד: במשקל שווה. רקח מעשה רוקח: כתושה ומעורבבת, כדרך עבודתו של הרוקח. ממלח: מעורבב. טהור קדש: עשוי בטהרה ובקדושה. הדק: עד דק. העדת: הארון אשר בו לוחות הברית. אועד לך: אפגוש אותך. עליו: על מזבח הקטורת.

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר