עמוד:118

לשרת, להקטיר אשה ליהוה: ורחצו ידיהם ורגליהם ולא ימתו, והיתה להם חק עולם, לו ולזרעו לדרתם: פרשת תרומת הדשן וידבר יהוה אל משה לאמר: צו את אהרן ואת בניו לאמר זאת תורת ויקרא ו, א-ו העלה, הוא העלה על מוקדה על המזבח כל הלילה עד הבקר ואש המזבח תוקד בו: ולבש הכהן מדו בד ומכנסי בד ילבש על בשרו והרים את הדשן אשר תאכל האש את העלה על המזבח, ושמו אצל המזבח: ופשט את בגדיו ולבש בגדים אחרים, והוציא את הדשן אל מחוץ למחנה אל מקום טהור: והאש על המזבח תוקד בו לא תכבה ובער עליה הכהן עצים בבקר בבקר, וערך עליה העלה והקטיר עליה חלבי השלמים: אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה: פרשת קרבן התמיד וידבר יהוה אל משה לאמר: צו את בני ישראל ואמרת אלהם, את במדבר כח, א-ח אשה: קרבן הנשרף באש. ∞ העלה: קרבן הנשרף כליל על המזבח. מוקדה: המקום שבו יוקדת, בוערת, אש. תוקד: תובער, תודלק. מדו: בגדו, לבושו. הדשן: האפר. בער עליה הכהן עצים: יוסיף עצים לאש הבוערת. הקטיר עליה חלבי השלמים: ישרוף את החלבים [השומנים המצויים בגופו של בעל-החיים] של השלמים [הם הקרבן שאדם זובח כתשלום על נדר או כנדבה ואוכל מבשרו]. כפי שדורש התלמוד הבבלי [קידושין ל ע"א] מכל אדם ללמוד בכל יום לפחות שלושה קטעים, מן המקרא, מן המשנה ומן התלמוד. כך נמצא בתפילת שחרית שני מחזורים של לימוד שכזה: מחזור קצר [לעיל, עמ' 109] והמחזור הפותח כאן בפרשת הכיור והעוסק גם בעבודת המקדש והקרבנות, על יסוד קטעים מן התורה, יחידות נרחבות מן המשנה וקטעים קצרים מן התלמוד הבבלי. הקטעים המרכיבים את סדר הקרבנות עוסקים בנושאים אלה: [א] הכיור שבו רחצו הכהנים את ידיהם ורגליהם קודם לעבודתם; [ב] ניקוי המזבח מן האפר שהצטבר עליו והבערת עצים חדשים עליו; [ג] קרבן התמיד שהוקרב בכל בוקר ובין הערביים; [ד] הקטורת, כולל פירוט מרכיביה, אופן הכנתה והקטרתה על המזבח; [ה] סדר העבודות השונות שנעשו דרך קבע יום יום במקדש; [ו] קרבנות השבת [ובראש חודש גם קרבנות ראש החודש[; [ז] הפרק השמיני של מסכת זבחים שבמשנה העוסק בקרבנות השונים ובאופן הקרבתם ואכילתם. בין הקטעים משולבות תחינות שונות [וביום חול באות בצידן עוד תחינות נוספות], פסוקי מקרא מגוונים וכן הפיוט "אנא בכח". [פיוט זה נוסף כאן בהשפעת הקבלה, ולפירושו ראה עמ' 57].

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר