עמוד:74

ברכת ”השכיבנו“ הברכה השנייה לאחר קריאת שמע השכיבנו יהוה אלהינו לשלום, והעמידנו מלכנו לחיים טובים ולשלום, ופרש עלינו סכת שלומך, ותקננו בעצה טובה מלפניך, והושיענו מהרה למען שמך. והגן בעדנו, והסר מעלינו אויב, דבר וחרב ורעב ויגון, והסר שטן מלפנינו ומאחרינו, ובצל כנפיך תסתירנו. כי אל שומרנו ומצילנו אתה, כי אל מלך חנון ורחום אתה. ושמר צאתנו ובואנו לחיים ולשלום מעתה ועד עולם. חזן ופרש עלינו סכת רחמים וחיים ושלום. ברוך אתה יהוה, הפורש סכת שלום עלינו ועל כל עמו ישראל ועל ירושלים. ∞ ותקננו בעצה טובה: תן לנו עצה טובה ומתוקנת. והסר שטן: אפשר שהכוונה לדמות הדמונית והאל-אנושית שהחשש ממנה גובר בלילות, אך יש מפרשים שהכוונה לאויב ולצר בכלל. ברכת "השכיבנו": ברכה זו — שאין כנגדה ברכה מקבילה אחרי קריאת שמע של שחרית — מבקשת את עזרת ה' מפני הסכנות האורבות לאדם בחייו בכלל ובלילה בפרט. נראה שברכה זו התהוותה בימים קדומים, לפני שנתקבל המנהג להתפלל תפילת עמידה גם בערבית [ראה לעיל, עמ' 68]. על כן היתה ברכת "השכיבנו" באותם ימים הקטע האחרון שנאמר במסגרת תפילות היום, ועובדה זו מסבירה את מספרן הרב של הבקשות שהיא כוללת, כהכנה לקראת בוא הלילה. הפורש סכת שלום: זו החתימה הארצישראלית הקדומה של ברכת "השכיבנו", והיא נאמרה בנוסח זה בכל שבעת ימות השבוע. בבבל חתמו את ברכת "השכיבנו" בדרך קבע במילים "שומר עמו ישראל לעד", וכשקיבל הסידור את צורתו הסופית בימי הגאונים נקבעה חתימה אחת לימות החול ואחת

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר