עמוד:24

וכל אויבי עמך מהרה יכרתו, והזדים מהרה תעקר ותשבר ותמגר ותכלם ותשפילם ותכניעם במהרה בימינו. ברוך אתה יהוה, שובר אויבים ומכניע זדים. [יג] ברכת הצדיקים על הצדיקים ועל החסידים, ועל זקני שארית עמך בית ישראל, ועל פליטת בית סופריהם, ועל גרי הצדק ועלינו, יהמו נא רחמיך יהוה אלהינו. ותן שכר טוב לכל הבוטחים בשמך באמת, ושים חלקנו עמהם, ולעולם לא נבוש כי בך בטחנו ועל חסדך הגדול באמת נשעננו. ברוך אתה יהוה, משען ומבטח לצדיקים. הזדים: עושי רע. תעקר: תשמיד מן השורש. תמגר: תשמיד. ∞ יהמו: יתעוררו. חלקנו: גורלנו. משען ומבטח: מעניק תמיכה וביטחון. [יג] ברכת הצדיקים: הענשת עושי הרשעה מגיעה להשלמתה במתן שכר לעושי הטוב. ברכה זו [ששמה אינו נזכר בספרות חז"ל] היא בת זוגה של ברכת המינים, והיא כוללת - בנוסחיה השונים - את כל הראויים לעזרת ה' ולרחמיו. בנוסח שלפנינו מתברכים, בין השאר, "חסידים", שהם אנשים הנוהגים בהקפדה דתית לפנים משורת הדין, הן בין אדם לחברו והן בין אדם לאלהיו. כן נזכרים בברכה באופן מיוחד "גרי הצדק", ומן הסתם מעוגנת הזכרה מפורשת זו בנסיבות היסטוריות שבהן צריך היה להדגיש את מעלתם של המצטרפים לעם ישראל. "זקני שארית עמך" [ובהרבה נוסחים רק: "זקני עמך"] ו"פליטת בית סופריהם" הם ביטויים שקשה לדייק במשמעותם, אך ברור שהם משקפים מצבים היסטוריים שלאחר חורבן או פורענות, כאשר רק מעט מרבים, "שארית" או "פליטה", נחלצו מצרה. דעות שונות הושמעו באשר לזהותם ולזמנם של אותם זקנים וסופרים [ויש שהקדימו אותם עד לימיו של המלך ינאי [המאה הראשונה לפני הספירה[], אך הדברים לא הגיעו לידי הכרעה.

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר