עמוד:20

[ו] ברכת הסליחה נוהגים להכות ביד ימין קפוצה על הלב בשעת אמירת המילים "חטאנו" ו"פשענו". סלח לנו אבינו כי חטאנו, מחל לנו מלכנו כי פשענו, כי אל טוב וסלח אתה. ברוך אתה יהוה, חנון המרבה לסלח. [ז] ברכת הגאולה ראה נא בענינו, וריבה ריבנו, וגאלנו גאלה שלמה מהרה למען שמך, כי אל גואל חזק אתה. ברוך אתה יהוה, גואל ישראל. [ח] ברכת הרפואה רפאנו יהוה ונרפא, הושיענו ונושעה, כי תהלתנו אתה, ∞ סלח: מי שהסליחה היא מתכונותיו. ∞ בענינו: בסבלנו. ריבנו: מלחמותינו [באויב, ביצר הרע ועוד]. ∞ כי תהלתנו אתה: בך אנחנו משתבחים [לומר שאתה רופאנו]. [ו] ברכת הסליחה: היענות ה' לבקשת האדם להתקרב אליו מובילה את המתפלל לבקש מחילה על מה שעשה שלא כראוי. ההכאה על לב המתפלל היא ביטוי חיצוני להכרה בכך שתאוות הלב הן הגורמות לחטאי האדם. מנהג ההכאה מתועד רק משלהי ימי הביניים. [ז] ברכת הגאולה: הסליחה מביאה בעקבותיה את עזרת ה' וגאולת האדם מצרות היומיום, "הבאות עלינו תמיד" [רש"י לתלמוד הבבלי, מגילה יז ע"ב]. בקשות לגאולה לאומית-עתידית מופיעות רק להלן, החל מן הברכה העשירית. [ח] ברכת הרפואה: כעת באות שתי ברכות שעניינן בקשות חומריות: רפואה ופרנסה. הראשונה שבהן בנויה על דברי ירמיהו: "רפאני ה' וארפא הושיעני ואושעה, כי תהלתי אתה" [יז, יד], אלא שהיא מנוסחת בלשון רבים, כראוי לתפילת הציבור.

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר