עמוד:18

מכלכל חיים בחסד, מחיה מתים ברחמים רבים, סומך נופלים, ורופא חולים, ומתיר אסורים, ומקים אמונתו לישני עפר. מי כמוך בעל גבורות ומי דומה לך, מלך ממית ומחיה ומצמיח ישועה. בעשרת ימי תשובה מוסיפים [ומי ששכח — ימשיך בתפילה כרגיל]: מי כמוך אב הרחמן, זוכר יצוריו לחיים ברחמים. ונאמן אתה להחיות מתים. ברוך אתה יהוה, מחיה המתים. [ג] ברכת קדושת ה' אתה קדוש ושמך קדוש, וקדושים בכל יום יהללוך סלה, כי אל מלך גדול וקדוש אתה. ברוך אתה יהוה, האל הקדוש. בעשרת ימי תשובה חותמים את הברכה בנוסח זה [ומי ששכח ולא עשה כן — יתחיל את תפילת העמידה מראשיתה]: ברוך אתה יהוה, המלך הקדוש. אמונתו: הבטחתו הנאמנה [להחיות את המתים]. ישני עפר: המתים. נאמן: מי שבוטחים בו. ∞ וקדושים: כינוי למלאכים ולעם ישראל. מי כמוך אב הרחמן: דברי שבח נוספים המבקשים באופן עקיף להיזכר לחיים, כחלק מגבורותיו וחסדיו של ה' כלפי החיים. והשווה לעיל, עמ' 17. [ג] ברכת קדושת ה': שמה של הברכה, המצוי כבר במשנה [ראש השנה ד, ה], מצביע על תוכנה: הדגשת מהותו של ה', הנשגבת והנבדלת מכל מהות אחרת. בחזרת החזן על ברכה זו היא מתרחבת וכוללת את טכס הקדושה [ראה עמ' 35-36], המתאר את שירת המלאכים בשמים המקבילה לשירת בני ישראל על הארץ, בשתי מקהלות האומרות "קדוש קדוש קדוש".

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר