עמוד:186

' אח פגישה , אח פגישה שכזאת ! " סיפור יעקב ועשיו עבר גלגולים שונים מתקופת המקרא עד ימינו - גם בטקסטים וגם באמנות - והגיע עד הקריקטורה המודרנית . בעמוד ממול - דוגמה לתיאור הפגישה בין האחים בעין הקריקטורה : * אישיות חשובה , המתוארת כעשיו עם זקן ( וקרחת ) , מגיעה ארצה לביקור ... כדי להבין את הפרטים צריך לפענח כמה וכמה עניינים . ונתחיל בכותרת : מה פירוש המלה אח בכותרת ? כדי להבין את תקציר הפרקים הקודמים בקריקטורה צריך לזכור שבלילה שלפני הפגישה עם עשיו נאבק יעקב עם מלאך . במאבק ניצח יעקב את המלאך אבל נפגע בגיד הנשה , פגיעה שבגללה סיים את המאבק כשהוא ' צולע על ירכו'. מומלץ לקרוא על המאבק בספר בראשית פרק לב פס , כה - לב . הכבש ה - 16 שנזכר בקריקטורה הוא ספר שירים שכתב יהונתן גפן . ומה הקשר ? כבש המטוס ( שהוא בעצם גמל ) וגם הכבשים שיעקב הביא אתו עם הצאן . ועוד פרט שחשוב לפצח : גדול עיתוני חרן - ידיעות חרונות ... והמבין יבין . רמז : לאן ברח יעקב כששמע שעשיו מתכונן להרוג אותוו ( בראשית פרק כז פס' מג ) ומה ומי מסתתרים מאחורי שלום כיתל א'ו קודם כול - מסתתר כאן כתב רדיו ששמו שלום קיטל , ואת השם הזה שינו קצת כדי לא להסתבך , וכך הגיעו ל' שלום כיתל' שמזכיר את המשפט המוכר : שלום כיתה א'. .. ועוד בקריקטורה - לחם שחור ולחם לבן ( שאינם שייכים למאפייה של מאיר שלו ) . על - פי המסורת היהודית , מקבלים את פניו של אורח בלחם ובמלח . במילון אבן שושן כתוב : " קידם את פניו בלחם ומלח - קיבל את פניו בכבוד רב ובסבר פנים יפות . " בקריקטורה שלפניך - מי בא לקבל את פניו של האורח ( עשיו ) בלחם ? מה הרמז בשני סוגי הלחם ? * אפרים סידון ואבנר אברהמי , לחיות מהתנ"ך , פרק לג .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר