עמוד:172

עמלק במחשבה הישראלית האמנם אפשר למצוא קשר בין עמלק ההיסטורי מתקופת המקרא ובין מציאות חיינו במאה ה - 20 ? שאלה זו הופנתה לאנשי ציבור בישראל בסדרה של ראיונות שנערכו בשנים 1992 - .1994 * המרואיינים התבקשו להביע את דעתם בין השאר על הקשר בין עמלק המקראי ובין המציאות בימינו . לפניך קטע מדבריהם של שני מרואיינים - הרב יואל בן נון מהיישוב עפרה שבשומרון , ופרופי אסא כשר מהחוג לפילוסופיה באוניברסיטת תל - אביב : מדבריו של הרב יואל בן נון : הגורם היחיד בעולם המודרני שאני מעניק לו את השם עמלק בלי שום היסוס זה הנאציזם ... בעמלקיות המקראית יש מרכיב שהוא חשוב לענייננו : ככל הנראה לא היתה התנגשות - לא על אינטרסים ולא על ארץ - בין ישראל לבין עמלק במובן המקראי ההיסטורי . עם ישראל לא נלחם עם עמלק לא על שטח אדמה ולא על שלטון . עמלק נלחם נגד עצם קיומנו . לכן אני אומר : נאציזם = עמלק ... מדבריו של הפרופ' אסא כשר : אני לא מוכן לחשוב על ימינו בתור עוד שלב בתולדות המאבקים של עמלק נגד העם היהודי . עמלק ממלא תפקיד בתקופות מסוימות בתולדות העם היהודי . ההרחבה ... של עמלק - מהשבט המזנב בבני ישראל לכל אחד ואחד משונאי העם היהודי פסולה באופן מוסרי ... לא זו בלבד שאנחנו לא יודעים מי הם עמלק ... אין יותר עמלק ... שסמן את השורה הראשונה בדבריו של יואל בן נון , ובדבריו של אסא כשר . מי משניהם מסביר את הקשר בין השואה ובין הכינוי עמלק ? איזו דיעה נראית לך יותר ? כדאי לשוחח על כך בקבוצה . * מתוך : יונה הדרי - רמג', עושים חושבים : עימותים במחשבה הציבורית בישראל , עמ' .331,90

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר