עמוד:171

קינות על - פי המסורת תשעה באב הוא יום שירי אבל על מותו של אדם או על האבל על החורבן הלאומי , ובו נוהגים מפלה במלחמה . קינה מפורסמת בתנ"ך לקרוא קינות בבתי - הכנסת . קינות אלה היא הקינה של דוד על שאול ויהונתן : מתייחסות לאסונות שונים שקרו לעם"ויקנן דוד את הקינה הזאת על שאול ישראל מאז חורבן בית המקדש ועל יהונתן בנו ..."( שמואל ב פרק א פסי יז ) . הראשון ועד לשואה . אחת הקינות , המתארת את חורבן המקדש , פותחת בימי הביניים נכתבו קינות רבות על - במלים : " אש תוקד בקרבי בהעלותי על ידי פייטנים ומשוררים יהודים . אחת לבי . " סביר להניח שקינה זו של תשעה הקינות הידועות , שגם הולחנה בימינו , באב שימשה השראה למשפט הפתיחה נכתבה בידי ר' יהודה הלוי - " ציון בקינה שכתב הרב היילפדין על השואה . הלא תשאלי לשלום אסירייך". הצייר היהודי פליקס נוסבאום נולד בגרמניה , אך ברח לבלגיה בשנת 1941 כדי להינצל מידי הנאצים . בבלגיה הצליח להסתיר את זהותו היהודית במשך כשלוש שנים , עד שנתפס בידי הנאצים , גורש למחנה השמדה - ושם נרצח . בציור מתאר הצייר את עצמו מחזיק בתעודת זהות של יהודי ועונד טלאי צהוב . אף שהציור מציאותי מאוד , כמעט כמו צילום , שני הפרטים האלה אינם שייכים לצייר : ידוע כי לנוסבאום לא היתה תעודת זהות שהעידה על מוצאו היהודי , והוא גם לא ענד טלאי צהוב . שני הפרטים האלה , שכאמור אינם שייכים לצייר , משקפים את הרגשתו ואת תחושת הגורל המשותפת לו ולשאר בני עמו . בתעודת הזהות שבידו מחוקים שם הארץ ומקום הלידה , והפרט הבולט הוא המלה יהודי ) Jood - 11 טנ ) . תיאור זה של תעודת הזהות ממחיש את הרגשתו של הצייר כיהודי שגורש מארצו , והיה חסר ארץ ובית . הטלאי הצהוב שבציור - טלאי שנוסבאום עצמו לא ענד כלל - מדגיש את זהותו היהודית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר