עמוד:120

2 סיסמת ההשכלה היא " להעז לדעתו להעז להשתמש בשכל ! " * האם סיסמה ח גדל ההשכלה באה לידי ביגעי בדבריו ועל הרב עמדך כדי להגיע לתשובה , צריך לבדוק את המושגים שבהם הוא משתמש : א . כיצד מגדיר הרב עמדן את הנוצרים שרדפו את היהודים והאשימו אותם בעלילות שקר ? ב . כיצד מגדיר עמדן את אותם נוצרים שקמו להגן על היהודים נגד עלילות השקר ? ג . כיצד הוא מגדיר את חכמי הנוצרים ? האם המושגים שכתבת בתשובותיך קשורים לסיסמת ההשכלה - להעז לדעת , להשתמש בשכל ? לסיכום בדבריו של ' עקב עמדן על יחסי ישראל והעמים - יהודים ונוצרים - יש ביטוי לרעיונות ההשכלה , ובתוכם לרעיון הסובלנות בין הדתות . רעיון הסובלנות היה מבוסס על ערכים אנושיים כלליים , אך הרב עמדן מבסס את הסובלנות בין הדתות על בסיס דתי - על המורשת הדתית המשותפת ליהדות , לנצרות וגם לאיסלם . חלון מידע על יעקב עמדן - בעמי .123 ובהמשך ... משה מנדלסון היה בן דורו ובן ארצו של יעקב עמדן . מנדלסון היה הבולט שבין המשכילים בגרמניה , והוא מייצג את הטיפוס החדש של היהודי המשכיל . מנדלסון הירבה להתכתב עם משכילים נוצרים , ובאחד ממכתביו למשכיל הנוצרי , הכומר יוהן קספר לפאטר , התייחס מנדלסון למצבו של העם היהודי . * היתה סיסמה זו של ההשכלה פרי עטו של הפילוסוף הגרמני עמנואל קאנט ( 1724 - 1804 ) מראעף ההשכלה בגרמניה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר