עמוד:108

רמנ"ם - רבי משה בן מימון - היה " אחת הדמויות המרכזיות והמופלאות ביותר בתולדות עם ישראל , וקרוב לוודאי הדמות המרכזית בהיסטוריה היהודית של ימי הביניים , " קובע הפרופ' יצחק טברסקי . באנציקלופדיה העברית פותח הערך רמב"ם במלים האלה : " האישיות היהודית היותר מפורסמת שבימי הביניים ; גדול הפוסקים * בכל הדורות , מחשובי הפילוסופים בימי הביניים , איש מדע וחוקר , מנהיג קהילות מצרים ... ומשפיע לדורות . " חכמי ישראל בדורות קודמים כמו גם חוקרים והיסטוריונים בימינו עמדו על ייחודו של רמב"ם ועל ייחודה של יצירתו . דמותו היתה כה יוצאת דופן עד כי אמרו עליו : " ממשה ( רבנו ) עד משה ( בן מימון ) לא קם כמשה ( בן מימון ) . " הכינוי " הנשר הגדול " * * שניתן לרמב"ם בא להעיד על ההערכה הגדולה לאישיותו ולהיקף פעילותו . ואולם לצד דברי הערצה והערכה נשמעו גם דברי ביקורת קשים על יצירותיו , ובעיקר על השימוש שעשה בפילוסופיה היוונית . מלומדים יהודים רבים שחיו באירופה הנוצרית התנגדו לרמב"ם ולשיטתו ואף הכריזו חרם על כתביו הפילוסופיים . חייו של רמב"ם היו " צרה ויצירה": רמב"ם ומשפחתו סבלו מרדיפות ונדודים ומן הנטל הכבד שהיה כרוך בעבודתו הקשה כרופא . ועם כל זה חי רמב"ם חיים מלאי יצירה . יצירתו עצומה ורחבה מבחינת כמותה ונושאיה ומצטיינת בחשיבה עמוקה ובמקוריות . כתביו של רמב"ם מגלים את ידיעותיו הרבות והמעמיקות בכל תחומי היהדות וגם בפילוסופיה , במדעי הטבע , באסטרונומיה וברפואה . על - פי יצחק טברסקי , הלכה והגות - קווי יסוד במשנתו של רמב"ם , כרך ראשון , מבוא * פוסק : פוסק הלכה , קובע את הדין . * * הנשר הגדול : ביטוי מימי הביניים , שפירושו : אדם גדול בתורה ובחוכמה . המושג נשר גדול נזכר לראשונה במדרש של חז"ל במובן של עוף אגדי ענק : " נשר גדול היה לשלמה והיה רוכב עליו ..."( ספר קהלת רבה ב , כז ) .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר