עמוד:102

למה הגיעו היהודים והיהדות למצבם המושפל ? זאת היתה אחת השאלות שעליה ניסתה להשיב הפילוסופיה היהודית בימי הביניים . מלומדים ופילוסופים יהודים ניסו למצוא תשובות לשאלות המטרידות , כל אחד לפי שיטתו ובהתאם לזמן ולמקום שבהם חי . פילוסופיה יהודית הפילוסופיה במהותה היא תופעה כללית שאינה שייכת לתרבות לאומית או דתית מסוימת . השאלות המעסיקות את הפילוסופיה הן שאלות כלליות , כלל אנושיות . ובכל זאת הפילוסופיה קשורה למסגרת של עם ותרבות : יש קשר בין הפילוסופיה ובין התרבות שבתוכה היא נוצרת . וכך יש פילוסופיה יוונית , פילוסופיה ערבית , פילוסופיה גרמנית - וגם פילוסופיה יהודית . לפילוסופיה היהודית היו שתי התחלות : התחלה ראשונה , קצרה , היתה בתקופה ההלניסטית , בימי הבית השני ( במאה ה - 1 לפני הספירה ) . התחלה שנייה , שנמשכה עד לעת החדשה , היתה בימי הביניים בארצות האיסלם . בארצות האיסלם הכירו היהודים את הפילוסופיה היוונית דרך הספרות הערבית . בימי הביניים התמודדה הפילוסופיה היהודית , בין השאר , עם הבעיה של הקשר בין האמת שבמקרא - אמת התורה - ובין האמת הפילוסופית המבוססת על השכל וההיגיון . החיבור הפילוסופי הראשון שהגיע לידינו בשלימות - אמונות ודיעות - נכתב בבבל במאה ה - 10 על - ידי רב סעדיה גאון . מאתיים שנה לאחר מכן , במאה ה - ,12 הניח רמב"ם את היסודות לפילוסופיה היהודית ולהתפתחותה בעתיד . פילוסופיה : מלה ביוונית המורכבת משתי מלים : פילו בב אהבה , חיבה . סופיה בב חוכמה . הפילוסופיה היא אהבת החוכמה , ופילוסוף - מי שאוהב את החוכמה . הפילוסופיה עוסקת במשמעות החיים , במהות הקיום ובמקומו של האדם בעולם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר