עמוד:86

בשלב זה נישאר באותו מקום , בצרפת , אבל נדלג דילוג קל קדימה - למאה ה - .12 שם נפגוש את אחד מנכדיו של רש"י - את רשב"ם . בהמשך לפירושים של רש"י , נציג לפניך פירוש של נכדו , רשב"ם , על עשיו ( בראשית פרק לב פסי ז ) : ובאנו אל אחיך אל עשו " - ומצאת הן בעיניו כאשר אמרת , " וגם " הנה הוא , מתוך ששמח בביאתך ובאהבתו אליך ,, ורלך לקראתך וארבע מאות איש עמו " לכבדך . זהו עיקר פשוטו . * סמן בפרשנות רשב"ם את המלים המתארות את יחסו ואת רגשותיו של עשיו כלפי יעקב . השווה את המלים שסימנת בפירוש רשב"ם למלים שסימנת בפירוש רש"י בעמ' .83 מה מסקנתך ? האם שני הפרשנים מתארים את עשיו בצורה דומה ? אם לא - מה ההבדל ביניהם ? ושב"מ - רבי שמואל בן כלאיר בתקופתו של רשב"ם , במאה ה - ,12 ( 1080 - 1160 בערך ) היתה פריחה תרבותית באירופה . באותה תקופה היו פגישות וחילופי פרשן המקרא והתלמוד , תלמידו ונכדו דיעות בין מלומדים יהודים למלומדים של רש"י , חי ופעל בצרפת - נוצרים על פרשנות המקרא . פרשנים בשמפאניה , בנורמנדיה ובפריז . נוצרים במאה ה - 12 הדגישו את חשיבותו של ההיגיון ואת הפירוש פירושו של רשב"ם למקרא הוא פירוש על - פי הפשט . וכך עשו גם פרשנים פשט , המבוסס על המשמעות הלשונית יהודים . הפשוטה של הפסוקים . רשב"ם התנגד לפירוש המקרא על - פי המדרשים מפירושיו של רשב"ם למקרא נמצא וזה כנראה רמז נגד וקבע : " ואני לפרש פשוטן של מקראות בידינו כיום רק פירושו לתורה - מדרשים שונים - לחמשת ספרי התנ"ך הראשונים . באתי ."שאינם פשוטו של מקרא .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר