עמוד:83

בסיפור הפגישה של יעקב ועשיו מדווחים השליחים ליעקב : " באנו אל אחיך אל עשו ... " ( בראשית פרק לב פסי ז ) . שים לב למלים שהדגשנו : האם נראה לך שאחת מהן מיותרת ? למה ? כבר חז"ל הרגישו בחזרה המיותרת : מכיוון שהיה ליעקב רק אח אחד , לא היה צורך לכתוב גם את המלה את וגם את שם האח . ולכן פירשו חכמים במדרש : ובאנו אל אחיך אל עשו": שאתה נוהג בו ( = מתייחס אליו ) כאח , והוא נוהג בך ( = מתייחס אליך ) כעשיו . בראשית רבה , פרשה עה רש"י השתמש במדרש הזה - אך הוסיף והרחיב . וכך פירש רש"י : " באנו אל אחיך אל עשו": שהיית אומר אתי הוא , אבל הוא נוהג עמך כעשיו הרשע - עודנו בשנאתו . בפירוש רש"י יש שתי מלים , המתארות תכונה והתנהגות של עשיו . סמן אותן . בדוק : האם מלים אלה מופיעות במדרש שקראת ? האם תיאור עשיו בפירוש רש"י שווה לתיאור עשיו במדרש ? מי מתאר את עשיו בצורה שלילית יותר - המדרש או רש"י ? סכם את מסקנתך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר