עמוד:67

פרשנות חז " ל והתרבות הרומית פרשנות חז"ל לסיפור יעקב ועשיו הושפעה מן האירועים בתקופתם , בתקופה שבה היתה ארץ ישראל תחת השלטון הרומי . אך לא רק מהם . פרשנות חז"ל הושפעה גם מן התרבות הרומית . דוגמה להשפעה זו אפשר למצוא בתכונות של עשיו כפי שהן מתוארות בספרות חז"ל : התכונות השליליות של עשיו הן למעשה התכונות השליליות שמצאו חז"ל בהתנהגות הרומאים ובתרבותם . ואשר לתכונות החיוביות : חז"ל עסקו בתכונה חיובית חשובה של עשיו - כיבוד אב . הם הדגישו תכונה זאת אצל עשיו - לא רק על - פי המסופר במקרא אלא גם בהשפעת התרבות הרומית : החובה לכבד את ראש המשפחה , את האב , היתה חוק רומי שנקרא בלטינית FAMILIAS PATER . הרומאים נהגו להקפיד מאוד בכבודו של האב . וכך , בהשפעת החוק הרומי , תיארו חז"ל את עשיו - עשיו שהוא אדום שהוא רומא : " אמר רבן שמעון בן גמליאל : כל ימי הייתי משמש ( = משרת ) את אבא , ולא שימשתי ( = שירתתי ) אותו אחד ממאה ( = % ו ) ממה ששימש עשיו את אביו . " על - פי א"א הלוי , פרשיות באגדה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר