עמוד:60

המאה ה - 2 לספירה בארץ ישראל בתחילת המאה ה - 2 לספירה שלט ברומא הקיסר אדריאנוס ( 17 ו - 138 לספירה ) . אדריאנוס ביקש להפסיק את הכיבושים ולהתרכז בטיפוח התרבות היוונית - הרומית ברחבי האימפריה . לשם כך יצא למסעות רבים וסייר בפרובינציות , באזורים שנכבשו על - ידי האימפריה הרומית . בשנת 129 הגיע אדריאנוס לביקור בארץ ישראל , שגם היא היתה פרובינציה של רומא . לקראת בואו נסללו בארץ כבישים חדשים - מחשבון ליריחו ולירושלים , ומירושלים דרך ביתר ובית גוברין לעזה . באופן כללי , עד למרד הגדול ולחורבן של שנת 70 נהנתה הארץ מתנופת בנייה תחת השלטון הרומי . הוקמו ערים חדשות , כגון טבריה , מבני ציבור מפוארים וכן מפעלים חקלאיים - גשרים ואמת מים . מלכתחילה התכוון אדריאנוס לטפל בענייני היהודים בארץ בדרכי שלום , ומנהיגי היישוב תלו תקוות רבות בביקורו . המנהיגים , חכמי ארץ ישראל , נפגשו עם הקיסר אדריאנוס ואף ביקשו ממנו לבטל את האיסור על ברית המילה . * ואולם אדריאנוס סירב לבקשה , ולא הסכים לבטל את הגזירה . נוסף על כך נודע ליהודים , כי אדריאנוס החליט לבנות עיר רומית אלילית על חורבות ירושלים . היישוב היהודי בארץ נחרד מן האפשרות שעל חורבותיה של עיר הקודש תיבנה עיר של עובדי אלילים . ואז , בהנהגתו הצבאית של שמעון בר - כוכבא , החלו ההכנות למרד ( 132 - 135 לספירה ) . התוצאות של מרד בר - כוכבא היו עגומות ביותר : אף שהרומאים ספגו אבידות , הם דיכאו את המרד באכזריות , הוציאו להורג את מנהיגיו (' הרוגי המלכות') , וביצעו רציחות המוניות ביהודים . ההיסטוריון הרומי קסיוס דיו מעיד : " 580,000 איש נהרגו בהתקפות ובקרבות , ואילו את מספר המתים ברעב , במגיפה ובאש לא היה אפשר לברר . " היישוב ביהודה נחרב כולו . לאחר המרד , כאמצעי ענישה והרתעה , גזר אדריאנוס על היהודים גזירות קשות . גזירות אדריאנוס כללו איסורים על שמירת שבת וחגים , איסור על לימוד תורה , על קיום בתי דין ועוד . על - פי משה דוד הר , " מחורבן הבית עד מרד בן כוסבה", ההיסטוריה של ארץ ישראל - שלטון רומי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר