עמוד:556

המשטי הזמיקוטי בנשוא * המשטר בישראל הוא משטר דמוקרטי : השלטון נבחר בבחירות דמוקרטיות במועדים קבועים , יש בחירה בין חלופות . המערכת השלטונית מבוססת על עיקרון הפרדת רשויות - פיזור העוצמה ומערכת של איזונים ובלמים , ויש יסודות חוקתיים דמוקרטיים . מאז פשרת הררי - שבה נקבע שוועדת חוקה , חוק ומשפט תכין חוקה הבנויה פרקים - פרקים שכל אחד מהם יהווה חוק יסוד בפני עצמו וכולם יחד יאוגדו לחוקה - החל בישראל תהליך של כינון חוקה . אולם תהליך זה טרם הסתיים , כיוון ששאלת החוקה בישראל מעוררת מחלוקת בין הקבוצות השונות בחברה . מחלוקת זו נובעת מהיעדר הסכמה לגבי חלק מהערכים שיש להנהיג במדינה , בעיקר בכל הנוגע לשאלות דת ומדינה . אי - הסכמה זו משפיעה על עיצוב התרבות הפוליטית בישראל : על אופי השיח הפוליטי , על האופן שבו מגיעים להסכמה או לפשרה בין הקבוצות , על מידת הסובלנות הקיימת ביניהן , וכן על אופיה של החקיקה , המבטאת בחלקה את הלוך הרוחות בחברה . למרות חילוקי הדעות , מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית , שכן בקרב חלק גדול מהחברה הישראלית יש הסכמה בדבר חשיבות השמירה על העקרונות הדמוקרטיים ועל כללי המשחק הדמוקרטי . חברה רבתששסעים ישראל היא חברה רב - גונית ( הטרוגנית ) , מרובת שסעים ומקוטבת . בין הקבוצות בחברה יש פערים של ממש בנושאים כבדי - משקל כגון שאלת גבולות המדינה , סוגיות העוסקות בדת ומדינה . השונות הרבה בין הקבוצות השונות באוכלוסייה גורמת לניגודים אידיאולוגיים וערכיים בין הקבוצות ולניגודי אינטרסים המובילים לעתים למאבקים קשים . ' אווירה זו של קיטוב משפיעה על עיצוב התרבות הפוליטית בישראל ועל קביעת מידת המחויבות של החברה לדמוקרטיה . ריבוי העמדות , האמונות והאינטרסים באוכלוסייה , והמתח בין הקבוצות השונות , באים לידי ביטוי גם בתוך המוסדות הנבתרים , ובייחוד במספר הגדול של המפלגות בכנסת . מציאות זו של ריבוי מפלגות משפיעה כמובן על מבנה הקואליציה והרכבה - הקואליציה עשויה להיות מורכבת ממספר רב של מפלגות המייצגות אינטרסים שונים - ומתוך כך היא משפיעה על יציבות הדמוקרטיה . מציאות מורכבת ועדינה זו דורשת רגישות וסובלנות שיבטיחו שהמרקם החברתי והפוליטי העדין יישמר . יש צורך לחפש מכנה משותף בין הקבוצות השונות אשר יאפשר דו - קיום בחברה ובפוליטיקה ויבטיח את קיומה של המסגרת המדינית הדמוקרטית . במצב של חברה משוסעת במדינה , במצבי משבר מתחזקת האפשרות שאחת הקבוצות תפרוץ ממסגרת כללי המשחק המקובלים ותסכן את המשך קיומה של הדמוקרטיה . * ראו עמ' 276 - .346

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר