עמוד:533

הפוליטיקאים מרבים לנצל את הבמה שאמצעי התקשורת מציעים להם , בעיקר בתקופת בחירות . תפקידים אלה מבטאים את חשיבותה של התקשורת ככלב השמירה של הדמוקרטיה . התקשורת מדווחת על פעולותיהן של רשויות השלטון , חושפת אותן ומבקרת אותן ובכך מאפשרת לציבור האזרחים לממש את זכותם לדעת . קיימות שתי צורות של עיתונאות הנובעות מתפיסות שונות של תפקיד העיתונאי . עיתונות מדווחת : לפי גישה זו , תפקיד העיתונאי הוא לדווח לציבור ולידע אותו על הנעשה במדינה , הדיווח העיתונאי צריך להציג את הדברים ללא נקיטת עמדה , מתוך רצון לסרטט תמונה מאוזנת . חשוב לציין שדיווח אובייקטיבי לגמרי אינו אפשרי , שכן עצם ניסוח המידע - הבחירה במילים - הוא עניין סובייקטיבי . עיתונות מעורבת : לפי גישה זו , העיתונאי הוא אדם בעל השקפת עולם מגובשת וברורה , ומתפקידו לנסות ולהשפיע על הנעשה במדינה . עבודתו העיתונאית צריכה לשקף את עמדותיו ואת נטיותיו . בין בעלי גישות אלו יש עיתונאים הרואים עצמם כמייצגים את האינטרס הציבורי , כלומר את האינטרס של כלל הקבוצות בחברה ; לעומתם יש עיתונאים הרואים עצמם כמייצגים קבוצות מסוימות בחברה , כגון הקבוצות החלשות בחברה ( עניים , נשים , מיעוטים ) , ימין או שמאל וכדומה . בעיני עיתונאים אלה , האינטרס הציבורי פירושו חובתם לפעול למען קבוצות אלה . כוחה של התקשורת הבניית המציאות כאמור , אחד מתפקידיה של התקשורת במדינה דמוקרטית הוא לסייע לאזרחים לבנות את עולם המושגים הפוליטיים , להכיר ולהבין את המציאות הפוליטית ולעצב את השקפת עולמם הפוליטית . היא עושה זאת באמצעות דיווח על חדשות . חדשות פירושן סיקור נושאים מתחום האקטואליה והפוליטיקה הן בתקשורת האלקטרונית והן בעיתונות הכתובה . אלא שכידוע , אין התקשורת יכולה להציע דיווחים אובייקטיביים לגמרי . לכן , כאשר קוראים חדשות , מקשיבים להן או צופים בהן באמצעות כלי התקשורת , יש לבדוק אם הן משקפות את המציאות כפי שהיא , או שמא הן משקפות היבט מסוים , בולט וחריג , שנבחר על ידי העיתונאי . עוד יש לברר מדוע בחר העיתונאי להציג היבט מסוים באירוע זה או אחר . להלן נעמוד על הגורמים המשפיעים על בחירת הנושאים שיסוקרו בחדשות : הגבלות העורכים : זמן שידור או גודל הכתבה בעיתון . הגבלות מכוח החוק או הסדרים המגבילים את חופש פעולתם של העיתונאים . * התערבותם של בעלי הממון בשיקולי עריכה . מדובר בבעלי ממון המפרסמים באמצעות התקשורת או המחזיקים בהם . התערבותם נובעת בעיקר ממניעים כלכליים . ראו עמי 538 - .541

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר