עמוד:471

כמו בכנסת , גם במועצת הרשות תמקומית יש מליאת המועצה ובה משמיעים הצהרות ונאבקים על תשומת הלב של הציבור ושל התקשורת . כמו כן יש ועדות אשר מהוות את המסגרת שבה המועצת ממקדת את עיקר עבודתה . הוועדות הן גוף המתמחה בתחום מסוים ומחליט את ההחלטות הנוגעות לתחום זה . הן כוללות נבחרי ציבור , חברי מועצת הרשות , וכן חברי הנהלה ובעלי תפקידים מקצועיים . לפי הצורך מוזמנים לדיוני הוועדה מומחים ויועצים שונים . החוק קובע מפורשות שכל רשות מקומית חייבת להקים אדא חוצהו ועדת מכרזים , ועדת ביטחון , ועדת מל"ח - משק לשעת חירום , ועדת הנחות , ועדת ערר ( לערער ) על גובה מסי הארנונה , ועדת רכישות , ועדת תמיכות ( בגופים ציבוריים ) , ועדת משנה לתכנון ובנייה , ועדת ביקורת , ועדת כספים . כל שאר הוועדות , כמו ועדת חינוך , ועדת איכות הסביבה , ועדה הקובעת שמות לרחובות וועדת מענון , הן אדות רשות . אמנם , החוק אינו מחייב הקמת ועדות רשות , אולם כל רשות נזקקת לוועדות אלה בשל חשיבותם של הנושאים שבהם הן מטפלות , ועל כן הן קיימות כמעט בכל הרשויות . החלטות הוועדה הן רק בגדר המלצה , וקן כוחה של ועדה ויכולת השפעתה הם פועל יוצא של אישיותם וכישוריהם של חברי הוועדת . ראש הרשות ומאצת העשותי יחסי גימלין כוחו של ראש המועצה ביחס למועצת הרשות הוא רב . כוח זה נובע מכך שראש הרשות נבחר בבחירה אישית ישירה על ידי תושבי הרשות , והמועצה אינה יכולה להביע בו אי - אמון ולהקדים את הבחירות . מועצת הרשות אינה יכולה להדיח את ראש הרשות , פרט למקרים יוצאים מהכלל , למשל כאשר המועצה מחליטה ברוב של שלושה רבעים מחברי המועצה ובאישור שר הפנים שראש המועצה מתנהג באופן שאינו הולם את מעמדו . אי - יכולתה של המועצה להדיח את ראש הרשות מחזקת את כוחו ואת % צמתו הציבורית והפוליטית ומחלישה את מעמדה של המועצה . פיצול הבחירות לבחירות נפרדות לראש הרשות ולמוצעת הרשות יכול לגרום לכך שלראש הרשות לא יהיה רוב במועצה , והמועצה אף עלולה לסרב לאשר את התקציב . מצב זה , שבו לראש המועצה אין רוב התומך בו במועצת הרשות והוא אינו יכול לקבל תמיכה לביצוע מדיניותו , הוא מצב של מועצה לעומסים . מצב זה יכול להוביל לחוסר יכולת תפקוד של הרשות המקומית ולפיגור המועצה על ידי שר הפנים מתוקף סמכותו . במקרה כזה ימנה שר הפנים אדה קרואה שתפעל ביישוב במקום ראש המועצה ומועצת הרשות ( שנבחרו בבחירות דמוקרטיות ) . ועדה קרואה מורכבת מאנשים שונים , לאו דווקא תושבי הרשות המקומית . פעמים רבות פוזרו מועצות מקומיות ושר הפנים מינה ועדה קרואה שתפקידה לנהל את ענייניה של הרשות המקומית עד שיתקיימו בחירות לרשות המקומית . אולם מצב של מועצה לעומתית אינו מתרחש לעתים תכופות , משום שלראש הרשות אמצעים רבים לרסן את מתעדיו ולתגמל את תומכיו במועצה : מינויים מסוגים שונים , שישות חופשית למידע ואי - העברת המידע לידיעת שאר חברי המועצה . כך מחליש ראש המועצה את חתעדות חברי מועצת הרשות .

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר