עמוד:460

הרשות המבצעת והרשות השופטת : יחסי גומלין הממשלה מנהלת את כל ענייני המדינה בתוקף היותה הרשות המבצעת של המדינה . על פי עקרון שלטון החוק , הממשלה מחויבת לפעול על פי חוק בכל החלטותיה ופעולותיה . עם זאת , בשל ההיקף האדיר של סמכויות הממשלה , אין לכנסת האפשרות המעשית לחוקק חוקים , ואין לממשלה האפשרות המעשית לתקן תקנות שיקיפו את כל תחומי הפעולה האפשריים של הרשות המבצעת . כדי שהממשלה תוכל לבצע את כל תפקידיה , נחקק סעיף 40 בחוק יסוד : הממשלה , המקנה לממשלה את הסמכות לפעול גם בהיעדר חוק . במצב זה קיים חשש שהממשלה , המנהלת את המדינה ומחויבת לתת שירותים לציבור , עשויה לפעול בצורה שרירותית ובלתי סבירה ולפגוע בנורמות של מינהל תקין המקובל במדינה דמוקרטית . כדי להבטיח שדבר מעין זה לא יקרה , נעזרת הממשלה ביועץ המשפטי לממשלה ובשר המשפטים . תפקידם לבדוק אם אין בפעולות הממשלה חריגה ממינהל תקין ולוודא שהחלטותיה יעמדו בפני ביקורת שיפוטית בבג"ץ . בסעיף " הרשות המחוקקת והרשות השופטת - יחסי גומלין " עמדנו על כך שלבית המשפט יש סמכות להתערב בעבודת רשויות השלטון כאשר יש חשש לפגיעה בעקרון שלטון החוק . עם זאת , בית המשפט משתדל שלא להתערב בהחלטות בנושאים פוליטיים ומינהליים . דבר זה נכון גם לגבי אופי הקשרים בין הרשות המבצעת ובין הרשות השופטת : בית המשפט נרתע מלהתערב בתחום סמכותה של הרשות המבצעת . על מידת היקף ההתערבות של בית המשפט , ובעיקר של בג"ץ , בעבודת הממשלה בתחום הפוליטי והמינהלי מתקיים בין השופטים ויכוח . בעניין זה קיימות שתי גישות : לפי הגישה האחת , עתירות או פניות לבית המשפט בנושאים בעלי אופי פוליטי מובהק , כמו שאלות בנושאי שלום ומלחמה , כינון יחסים דיפלומטיים , אינם שפיטים , ויש לדחותם על הסף בשל כיבוד עקרון הפרדת הרשויות . לדעת בעלי גישה זו , התערבות בית המשפט יכולה להביא להפרת האיזון בין הרשויות , משום שקיים חשש שהרשות השופטת תחרוג מסמכותה ותיטול לעצמה מסמכויות הרשות המבצעת . בכך תיווצר ריכוזיות יתר בידי הרשות השופטת . זאת ועוד , שופטי בית המשפט מודעים לכך שאין בידיהם הידע והכלים המקצועיים הדרושים להכריע בנושאים שהרשות המבצעת מופקדת עליהם כמו נושאים צבאיים וטכנולוגיים . לפי הגישה השנייה , יש להחיל ביקורת שיפוטית על כל פעולות הרשויות כחלק מיישום עקרון הפרדת הרשויות . על פי גישה זו , בסמכות בית המשפט לבקר ולפקח על רשויות השלטונות במסגרת האיזונים והבלמים המתחייבים מעקרון הפרדת הרשויות . על בית המשפט לבדוק לגבי כל פעולה ופעולה אם היא חוקית וסבירה . גם נושאים בעל אופי מינהלי יש לבדוק בכלים משפטיים . בית המשפט יכול לפסול החלטות של רשות שלטונית לא רק בנימוק שההחלטה אינה חוקית , אלא גם בנימוק שההחלטה אינה סבירה . ת י י י ל יתמי ממשלה - בתי משפט .1 קואו קטע 1 ( עמ' 461 - 462 ) בג"ץ 6163/92 איזנברג נ' נגד שר הבינוי והשיכון

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר