עמוד:439

הפרדת הרשויות בישראל : פיזור העוצמה , איזונים ובלמים המדינה הדמוקרטית פועלת באמצעות שלוש רשויות שלטוניות : הרשות המחוקקת , הרשות המבצעת , הרשות השופטת . כל שלוש הרשויות מוגבלות בעוצמתן וכפופות לחוק . סמכויותיהן ותפקידיהן נקבעים בחוקי היסוד . הכנסת , בית הנבהרים של המדינה , היא הרשות הקובעת את החוקים : בידה הכוח לשנות חוקים ואת מבנה רשויות השלטון . זאת ועוד , הכנסת מבטיחה את קיום הממשלה בהצבעת אמון ומביאה לנפילתה בהצבעת אי - אמון . על כן יש לכנסת עליונות פורמלית על פני שתי רשויות השלטון האחרות . הממשלה , הרשות המבצעת של המדינה , היא הרשות הקובעת מדיניות ומחליטה החלטות , וכן רשות אחראית לביצוע חוקי הכנסת והחלטות הממשלה . הרשות השופטת פועלת כאשר פונים אליה להכרעה : בסכסוכים בין התושבים לבין עצמם ובינם לבין רשויות השלטון , ובסכסוכים בין רשויות השלטון לבין עצמן . בתהליך ההכרעה בסכסוכים , הרשות השופטת מפרשת את החוקים , וכאשר מתגלה חסר בחוק ( לקונה ) היא יוצרת חקיקה שיפוטית על פי העקרונות והערכים של מדינת ישראל . הרשות השופטת מופקדת על שמירת עקרון שלטון החוק , ועל שמירת חוקיות פעולותיהן של רשויות השלטון , תקינותן וסבירותן . פעילותה נועדה להבטיח את חירויות האדם ואת השמירה על עקרונות המשטר הדמוקרטי . בפרק זה נדון בעקרון הפרדת הרשויות בישראל , נכיר את יחסי הגומלין בין רשויות השלטון ונלמד כיצד פועלת מערכת האיזונים והבלמים ההדדיים בין הרשויות .

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר