עמוד:429

.1 הרכב הוועדה . יש המעוניינים לצמצם את משקלו של הגורם הפוליטי בוועדה ולהגדיל את מספר המומחים לענייני משפט ; לעומתם יש המעוניינים להגדיל דווקא את משקלו של הגורס הפוליטי - את מספר חברי הכנסת , משום שהם מייצגים את כלל החברה הישראלית .2. הרכב השופטים בבית המשפט העליון . יש הטוענים שמינוי השופטים בכלל ובבית המשפט העליון בפרט צריך לשקף את הרכב החברה הישראלית : דתיים , ערבים ודרוזים , נשים , בני עדות שונות ובעלי אידיאולוגיות שונות ; ולעומתם יש הטוענים שבית המשפט אינו בית הנבחרים , ועל כן אינו צריך לייצג את כלל החברה , אלא צריכים להיות בו שופטים בעלי שיעור קומה וכישורים המתאימים לתפקיד שופט . תהליך מינוי השופטים בישראל נחשב כדרך הטובה ביותר להבטיח את אי - תלותה של המערכת המשפטית . בארה"ב , לדוגמה , השופטים במדינות השונות נבחרים על ידי הציבור לתקופת כהונה מוגדרת . דרך בחירה זו יוצרת תלות בין השופט הנבחר לבין בוחריו ומאלצת לעתים את השופט , הרוצה לחזור ולהיבתר , לפסוק לא רק על פי החוק , אלא גם על פי רצונו של הציבור . כלומר השופט כפוף לא רק למרות החוק , אלא גם לנטיות לבו של הציבור . שופטי בית המשפט העליון של ארה"ב מתמנים לתפקידם על ידי הנשיא העומד בראש הרשות המבצעת . מינוי השופט צריך להיות מאושר על ידי בית הנבחרים על ידי הסנאט . מינוי זה , הנקבע על ידי נציגים פוליטיים , עשוי להיות שוע בשיקולים פוליטיים ועלול להשפיע על עמדותיו של בית המשפט ועל הכרעותיו .

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר