עמוד:400

ב . קביעת תקנות : חקיקת משנה ראש הממשלה או השרים השונים ממונים על ביצועו של חוק שנחקק בכנסת במסגרת חקיקה ראשית . כדי שיהיה אפשר לבצע את החוק , השרים מוסמכים להתקין תקנות המפרטות את אופן ביצוע החוק . לדוגמה : חוק " איסור גידול חזיר " מסמיך את שר הפנים לקבוע בתקנות משנה דרכי השמדה של חזירים ; חוק בתי המשפט מסמיך את שר המשפטים לקבוע בתקנות משנה סדרי דיון בבתי המשפט : מועדים להגשת בקשות , מועדים להגשת ערעורים והליך הגשת כתבי הגנה . על תקנות המשנה מוטלת הגבלה : יש להבטיח שהן לא יעמדו בסתירה לחקיקה הראשית שהתקבלה על ידי הכנסת . ג . תקנות לשעת חרום בשנת ,1948 עם קום המדינה , היה צורך לנקוט אמצעים מיוחדים כדי להתמודד עם מצב החירום שנבע מסכנת האיום על קיומה של המדינה . בסעיף 9 של פקודת סדרי השלטון והמשפט נקבע כי קיים במדינה מצב חירום . קביעה זו לא בוטלה במהלך השנים , ומצב החירום הפך להיות מצב קבוע . במצב חירום זה רשאים הממשלה וכל שר שהוסמך על ידי הממשלה להתקין תקנות לשעת חירום בכל עת , ללא אישור הרשות המחוקקת " ככל אשר יראה לו לטובת הגנת המדינה , ביטחון הציבור וקיום האספקה והשירותים החיוניים". הכנסת העניקה לממשלה את הסמכות לחוקק תקנות לשעת חירום בחקיקת משנה , משום שהבינה שבעת מצב חירום יש להקים מנגנון חקיקה שיבטיח שהעניינים החיוניים יוסדרו במהירות וביעילות . הגדרה רחבה כל - כך של התנאים המאפשרים לרשות המבצעת להתקין תקנות לשעת חירום מקנה לממשלה עוצמה רבה . הממשלה יכולה לתקן תקנות המנוגדות לחקיקה ראשית של הכנסת בתחומים רבים , זאת משום שבפועל יש מעט מאוד נושאים שאי - אפשר לקשרם עם הגנת המדינה , ביטחון הציבור וקיום האספקה והשירותים החיוניים . סמכות רחבה זו עשויה לפגוע בדמוקרטיה בישראל בכלל ובזכויות האדם והאזרח בישראל בפרט . על סמכות הממשלה לתקן תקנות לשעת חירום מוטלות הגבלות אחדות : תוקפן של תקנות לשעת חירום הוא לשלושה חודשים בלבד וניתן להאריכן רק על ידי הרשות המחוקקת - הכנסת . לא ניתן לתקן תקנה שיכולה להפסיק את עבודת הכנסת או לפגוע בסמכותה . במסגרת תקנות שעת חירום הממשלה אמנם יכולה לשנות כל חוק או להפקיע אותו ומנית , אלא אם יש הוראה אחרת בחוק ; אולם כיוס יש חוקים רגילים וחוקי יסוד המוגנים מפני תקנות שעת חירום , כמו תוק יסוד : הממשלה ; חוק יסוד : חופש העיסוק וסעיפים מחוק יסוד : הכנסת . בכל אלה נאמר מפורשות שאין בכוחן של תקנות שעת חירום לשנותם , להפקיע זמנית את תוקפם או לקבוע בהם תנאים . בחוק יסוד : הממשלה שהתקבל ב - 1992 נקבעו הוראות חדשות בדבר מצב החירום במדינה וסמכות הממשלה בקביעת תקנות לשעת חירום . החוק קובע את ההגבלות האלה : - שנה לאחר קיום הבחירות לכנסת ה - 14 ( שנערכו ביוני 1996 ) יסתיים מצב החירום הקיים בארץ מאז .1948

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר