עמוד:320

מעט משאבים כלכליים להעניק לילדיהם ; ואילו רבים מהדור הצעיר האשכנזי , יללדי הארץ , גדלו במשפחות קטנות שהכנסתן לנפש גבוהה יותר מזו של המזרחים והם נהנו ממשאבים כלכליים שאפשרו להם להשתלב ברבדים חברתיים - כלכליים גבוהים מאלה שבהם השתלבו המזרחים . כל זה מביא לכך שרבים מהמזרחים נמצאים במעמד חברתי - כלכלי נמוך מגה של האשכנזים . כיום , גודל המשפתה בקרב ילידי הארץ מהעדות השונות דומה מאוד , אך עדיין לרקע המשפחתי הכלכלי - חברתי נודעת השפעה גדולה על מיקומם של בני העדות השונות בסולם הכלכלי - חברתי . מיקום זה נובע גם מהבדלים בסטאטוס , בהשכלה , בתעסוקה ובהכנסה . אי - השוויון והפער הכלכלי - חברתי בין העדות עדיין קיימים בפועל . חשוב לציין שכל בני העדות בישראל התקדמו בכל התחומים כמו השכלה , תעסוקה , מקצועות בעלי יוקרה גבוהה יותר , הכנסה ורמת חיים . קצב ההתקדמות של בני העדות השונות לא היה שווה , כי נקודת הזינוק של המזרחים הייתה נמוכה מזו של האשכנזים . כמו כן , בשל השוני בתנאים הכלכליים , קצב ההתקדמות של האוכלוסייה האשכנזית מהיר יותר מזה של האוכלוסייה המזרחית ולכן נותר פער בין הקבוצות . שוני פרצופי השוני התרבותי בין אשכנזים למזרחים הוא גורם נוסף לשסע העדתי . האידיאולוגיה הציונית חזתה את החברה העתידית בארץ בדמות חברה מערבית , חילונית , מודרנית ושוויונית ואילו השלים המזרחים מארצות האיסלאם הביאו עמם מטען מסורתי תרבותי מזרחי , שהיה מנוגד למודל החברה הרצויה במדינה . חלק מבני החברה הוותיקה הקולטת ראו בתרבות המזרחית תרבות זרה ושונה , הם סירבו לקבל תרבות זו כחלק מהתרבות הישראלית ודחו אותה . דחיית התרבות המזרחית התבטאה גם ביחס של התנשאות וגלגול של חלק מהחברה האשכנזית הקולטת כלפי העולים מצפון אפריקה ומאסיה . הממסד קיווה שהמזרחים יאמצו את התרבות המזוהה עם התרבות האשכנזית הישראלית , והציפיות האלה גרמו למשבר . משבר זה עורר תחושות נחיתות , קיפוח ובדלנות עדתית וכן למתח בין מזרחיים ואשכנזים ולהעמקת השסע ביניהם . רגשות אלה עדיין קיימים היום אצל חלק מהחברה המזרחית בישראל , שהם דור שני ושלישי לילידי הארץ . עם זאת , ראוי לציין כי במהלך השנים החלה להיווצר פתיחות כלפי תרבות המזרח . כלי התקשורת הממלכתיים נפתחו לתרבות מזרחית עממית והתפתחה מודעות לקיומה של תרבות מזרחית איכותית כמו אמנות מזרחית ומוזיקה מזרחית קלאסית . כיום , לא וו בלבד שרוב היהודים ממוצא מזרחי עומדים על זכותם להיות שונים ונבדלים , כלומר , לפתח זהות , תרבות וחינוך נפרדים , אלא הם רוצים שיכירו במורשת ובתרבות המזרחית ויאפשרו להם להשפיע על עיצוב התרבות הלאומית במדינה . השסע העדתי : דרכי ביטוי התחום החברתי . למרות הפתיחות ההולכת וגוברת , בחברה הישראלית היהודית הבחירה של חברים , שכנים , עמיתים לספסל הלימודים ובני זוג לנישואין נקבעת בדרך כלל לפי המעמד החברתי . התווית העדתית , הדעות הקדומות וגילויים של אפליה בקשרים חברתיים הנובעים מהתייחסות סטריאוטיפית של עדה אחת כלפי אחרת - עדיין מורגשים .

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר