עמוד:304

הזרם הרפורמי - התנתה ליהדות מתקדמת * בישראל מהווה זרם זה כ - 0.3% מכלל האוכלוסייה היהודית ( בין 10,000 ל - 15,000 איש ) . המשתייכיס לזרם של היהדות המתקדמת בישראל רואים " באמונת עם ישראל באלוקיו ובנאמנות לברית ביניהם בסיס לצמיחת אורח החיים היהודי". אולם אין הם מסתפקים בתפיסת האלוקות על פי ההלכה היהודית שהתגבשה במהלך דורות , אלא מחפשים דרכים נוספות וחדשות לעיצוב התפיסה היהודית הדתית . להבדיל מהזרמים האחרים , היהדות המתקדמת אינה מקבלת את ההלכה כמסגרת מחייבת את הפרטים אלא מאמצת רק את הדברים המתאימים להשקפת עולמה . כך גם באשר לקיום המצוות . המשתייכים לזרם זה אינם רואים עצמם מחויבים לקיום מצוות . " הפרט רשאי וגם חייב להכריע על עיצוב חייו הרוחניים . כל אדם חייב להתמודד עם שאלת קיום המצוות ולהכריע מה הן המצוות שהוא בוחר לקיים . לכן אין אחידות מחייבת בין המשתייכים אליה . ישנם חברים המקפידים על דיני כשרות , למשל , ויש אתריס הרואים בדינים אלה תקנות שעבר זמנן . יש בין חברי הקהילות כאלה אשר שומרים שבת כהלכתה , ואחרים אשר עיצבו דרכים משלהם לעשות שבת קודש ... הלאדות המתקדמת רואה חשיבות עליונה במצוות שבין אדם לחברו , במוסר אישי ובצדק חברתי ..."' * ביהדות המתקדמת , כמו בזרם הקונסרבטיבי , האישה שווה לגבר בזכויות ובחובות , ועל כן אישה יכולה לשמש כרבנית , כשליחת ציבור לפני התבה בבית הכנסת ובכל תפקיד מנהיגותי בקהילה . השוויון במעמד של שני בני הזוג בא לידי ביטוי בטקס הנישואין : לא זו בלבד שהגבר מקדש את האישה כפי שהדבר נהוג במסורת היהודית , גם האישה מקדשת את הגבר . גם נוסת הכתובה שונה מהנוסח המקובל בהלכה היהודית . בנוסח המסורתי מפורטת התחייבותו של הבעל כלפי אשתו בתחום הכלכלי . על פי היהדות המתקדמת , הכתובה כתובה כהסכם הדדי בין בני הזוג , וכל זוג יכול לנסח את כתובתו . הרבנים בתנועה הרפורמית , בניגוד לזרם האורתודוקסי ובדומה לזרם הקונסרבטיבי , מחתנים פסולי חיתון . תהליך הגיור על פי היהדות המתקדמת שונה מתהליך הגיור אצל האורתודקסים והקונסרבטיבים , המגיירים על פי ההלכה . בגיור הרפורמי המתגייר אינו חייב לקבל עליו עול מצוות כמתחייב על פי ההלכה . כמו היהדות הקונסרבטיבית , גם היהדות המתקדמת מתנגדת לכפייה דתית ולחקיקה דתית , נאבקת לחופש דת , להנהגת פלורליזם דתי ולהכרה בכל הזרמים הדתיים על ידי המדינה ומוסדותיה . יש הטוענים כי מספרם של היהודים בישראל הנמנים עם הזרם הקונסרבטיבי והזרם הרפורמי קטן , כיוון שאין הכרה רשמית במוסדות הדת שלהם בישראל , אין הם זוכים למימון ממלכתי ואין הם מוכרים לרבים בציבור היהודי במדינה . הרב זאב הררי ואחרים , שלושים שאלות ותשובות על היהדות המתקדמת , חוברת ,3 ירושלים : התנועה ליהדות מתקדמת בישראל .1989, שם .

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר