עמוד:301

א . החגרה הדתיתשלאומית . מונה כ - 15% - 20% מכלל האוכלוסייה היהודית בישראל . הש העולם של הדתיים הלאומיים מחויבת לעקרונות ההלכה היהודית ולאידיאולוגיה הציונית , ויש בה גם ערכים אוניברסליים הלקוחים מהתרבות המערבית ומתאימים להשקפת העולם היהודית - דתית . חזונם של הדתיים הלאומיים הוא שהמדינה תהיה מדינת הלכה , אולם הם מכירים בכך שמדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית . הם מבקשים לשלב בחוקי המדינה את המשפט העברי והמורשת היהודית יחד עם הערכים והעקרונות הדמוקרטיים . כאשר יש התנגשות בין הערכים והעקרונות הדמוקרטיים , המעוגנים בחוקי המדינה , לבין ההלכה היהודית , חלק מהנמנים עם הציונות הדתית יעדיפו לנהוג על פי ההלכה היהודית . על פי השקפתם היהודית - לאומית , הדתיים הלאומיים רואים בהקמת המדינה " אתחלתא דגאולה"( התחלת הגאולה ) ומשתלבים בחיים החברתיים , הכלכליים והתרבותיים של מדינת ישראל . השתלבות זו באה לידי ביטוי בכל התחומים , לרבות שירות בצבא המדינה . בו - זמנית להשתלבות בתחומי החיים השונים במדינה יש בחברה זו מגמה של שמירה על ייחודיות . מגמה וו באה לידי ביטוי בחוק החינוך הממלכתי . על פי חוק זה , המדינה מכירה בזכותו של הציבור הדתי להקים מערכת חינוך דתית נפרדת לאוכלוסייה הדתית . בראש מערכת החינוך זו עומדת המועצה לחינוך ממלכתי דתי , הקובעת - יחד עם המינהל לחינוך הדתי - את מטרות החינוך הדתי ואת תכניות הלימודים ומפקחת על מינויי מורים במערכת החינוך הממלכתי דתי . בנושאים שבהם יש חשיבות לעיצוב השקפת עולם ולהקניית ערכי דת , דוגמת תנ"ך ותורה שבע"פ , יש למינהל לחינוך דתי תכניות לימודים ייחודיות , ואילו במקצועות אחרים , כגון אזרחות , מתמטיקה ומדעים , תכניות הלימודים משותפות לציבור התלמידים הדתי והלא דתי . ב . החברה החרדית . מונה כ - 10% מהאוכלוסייה היהודית בישראל . השקפת עולמה של חברה זו מתבססת על ההלכה היהודית האורתודוקסית בלבד , והיא שואפת להקים מדינת הלכה שבה חוקי הדת יהיו חוקי המדינה וערכי הדת ישפיעו הן על אורח החיים של הפרטים במדינה והן על צביונה של המדינה . החרדים רואים בציונות אידיאולוגיה לאומית חילונית כופרת , הנוגדת את תפיסת היהדות על פי השקפתם . עבורם קיומו של העם היהודי הוא בעל משמעות רק אם בני העם מזדהים עם התורה ומכירים בה כבסיס לאורח חיים מחייב . " המשותף לכל החוגים והמחנות החרדיים הוא שלילתה של הציונות כתופעה פוליטית וכאידיאולוגיה לגיטימית . הציונות נהינה ] כפירה בתפיסה המשיחית המסורתית ..".' על פי אמונתם של התרדים יש להמתין עד בוא הגאולה המשיחית , שבעקבותיה תוקם מדינה יהודית המבוססת על עקרונות ההלכה . המנהיגות הדתית בחברה החרדית מורכבת מראשי ישיבות , מחכמים ומאדמו רים החסידים , המוגדרים כ"גדולי התורה " וכ"חכמי התורה". לדעת החרדים , זו המנהיגות הלגיטימית של העם היהודי , לא רק במישור הדתי אלא גם במישור הפוליטי והלאומי . השקפת עולם זו משפיעה על אורח חייה של החברה החרדית ועל יחסה למדינת ישראל . חברה זו נבדלת מכלל החברה הישראלית מבחינה חברתית ותרבותית : באורח חיים ובלבוש שונה , במגורים בשכונות נפרדות בערים השונות , בקיום מערכת חינוכית נפרדת ובקיום מערכת תרבותית מנחם פרידמן חחבוח החודיה שקיווה מגמות ותהליכים , ירושלים : מכון ירושלים לחקר ישראל .1991, אדמו " ו : אדוננו , מורנו ורבנו , כינוי למנהיג בקהילה החסידית .

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר