עמוד:285

הדרוזים העדה הדרוזית בישראל מונה כ - 96,000' נפש , המהווים כ - 1.7% מהאוכלוסייח במדינה . רוב האוכלוסייה היא כפרית ( מעל 90% ) , ומרביתה מתגוררת במחוזות הצפון ( כ - 70% ) ובחיפה ( כ - 25% ) . " החברה הדרוזית בישראל חלוקה בשאלת הזהות הלאומית של העדה . יש הטוענים שהדרוזים משתייכים ללאוס הערבי . אלה מיוצגים על ידי " אד היוזמה הדרוזי", הטוען כי העדה הדרוזית היא " חלק בלתי נפרד מן העם הפלסטיני ומן האומה הערבית". לטענתם אין לראות בדרוזים עם העומד בפני עצמו במנותק מחלאום הערבי , מאתר שאין בנמצא שפה דרוזית , והדרוזים מדברים בשפה הערבית . כתבי הדת הדרוזית כתובים בערבית . היעדר שפה ייחודית מצביע , לדעת אנשי " ועד היוזמה הדרוזי", על היעדר מורשת ותרבות דרוזית ייחודית שניתן לפרשו רק כהשתייכות הדרוזים ללאום הערבי . לדעתם , לאומיות ערבית אחת מאחדת את הדרווים , את המוסלמים ואת הנוצרים , והיסוד העיקרי הבולט בה הוא השפה הערבית המשותפת , המבטאת תרבות ומורשת משותפת לכל בני העם הערבי . " ועד היוזמה הדרוזי"פועל לחיזוק זיקתם של הדרוזים ללאום הערבי הוא מעודד פעילות למען השגת חירותו ועצמאותו של העם הפלסטיני , וקורא לביטול חובת הגיוס של בני העדה הדרוזית לצה"ל . הוועד גם פועל עד הקניית ערכי המורשת הדרוזית האמורה לחזק את ייחודם של הדרוזיס כעדה העומדת בפני עצמה . אחרים בחברה הדרוזית שוללים את הגישה שלפיה הזהות הלאומית של הדרוזיס היא זהות ערבית . לדעת אלה הדרוזים הם קבוצה אתנית דתית ייחודית הנבדלת מהערבים , ועליהם לשמור על זהותם האתנית הייחודית ולא להתבולל . הזהות הייחודית באה לידי ביטוי בהזדהות דתית חזקה , ועל כן הדת הדרוזית מהווה יסוד לגיבוש הזהות הקבוצתית . לפי השקפה זו , הזיקה אל הערבים נובעת בעיקר מן השפה הערבית המשותפת , שאין בה כל מרכיב מדיני - לאומי . כלומר והותם של הדרוזים אינה קשורה ללאומיות הערבית או הפלסטינית . מבחינה וו , זהותם היא אזרחית ישראלית , ולא זהות לאומית ערבית . בראש קבוצה זו עומד גוף בשם " החוג הציוני הצרחי", הפועל לגיוס תמיכה מוחלטת ובלחי מסויגת של הדרוזים במדינת ישראל . גוף זה שולל את הגישה שלפיה זהותם של הדרוזים היא לאומית ערבית . זו התפיסה המרכזית בחברה הדרוזית , והיא באה לידי ביטוי בשני תחומים : ההצבעה בבחירות : רוב הדרוזים מצביעים בבחירות לכנסת למפלגות ציוניות ; חובת הגיוס לצה"ל : רוב הדרוזים מתגייסים לצה"ל ומשרתים בו בנאמנות , ורבים מבני העדה נמנים עם הקצונה הבכירה . לפי שנחשן שטטיסטי ולשואל 1997 מס' .48 ניסים דנה , המדחים - שוחי ישדוף , תיפה .1996,

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר