עמוד:157

כאמור , ההכרה בכבוד האדם והנכות לכבוד במקורות היהדות נובעים גם הם מעצם בריאתו של האדם בצלם אלוקים . מקורות היהדות מייחסים חשיבות רבה לכבוד האדם ומקפידים לשמור על כבודו , כדברי חז"ל : " גדול כבוד הבריות". הזכות לכבוד האדם באה לידי ביטוי במצוות האוסרות על לשון הרע , על דברי רכילות , על הוצאת שם רע , וכן במצוות כגון אלה : " ן5דרס לגי יקז " ( ויקרא י"ט' לב ) : החובה לכבד את הזקן מגדירה את הזכות של הזקן לכבוד . " לא חלף רכיל צשיך 4 " ( ייקרא י"ט' טי ) : האיסור על הוצאת לשון הרע על הזולת מבטא את זכות האדם לשם טוב . " לא יפתח אדם ... פתח כנגד פתח ... וחלון כנגד חלון"( בבא בתרא ג' משנה ז') : הגדרת הזכות לפרטיות . התפיסה ביהדות שלפיה האדם הוא נזר הבריאה אומצה גם על ידי הנצרות והופנמה בהשקפת העולם המערבית . כפי שאמר רנה קאסין , משפטן יהודי שעמד בראש הוועדה של האומות המאוחדות לניסוח ההצהרה האוניברסלית בדבר זכויות האדם , ההצהרה אינה אלא ניסוח מחדש של עשרת הדיברות . רוד האדם באיסלאם כבוד האדם באיסלאם הוא ערך עליון כפי שנאמר בקוראן : " אכן הוקרנו את בני - האדם , ונשאנו אותם ביבשה ובים , הנחלנו להם מכל טוב , ובפרנו אותם על פני רבים מאשר יצרנו " ( קוראן סורה 70,7 ) כבוד האדם באיסלאם נובע מהאמונה שהאדם נחשב לנציג האלוהים עלי אדמות . על פי האיסלאם הקשרים בין בני האדם בנויים על זכויות וחובות מוסריות . האיסלאם מחנך את מאמיניו לנהוג כבוד והערכה לזולת , קטן כגדול , עני כעשיר , חלש כחזק , וכדברי הנביא מוחמד : " אין באומת האיסלאם מי שאינו מרחם על הקטן ואין מי שאינו מכבד את הזקן ואת המבוגר". כבוד האדם באיסלאם בא לידי ביטוי גם בזכות לשם טוב ואיסור לשון הרע : " אל תדברו הרע איש על רעהו ואל תקראו איש איש את רעהו בכינויים מלעיגים"( קוראן , סורה 11,44 ) . גם הזכות לפרטיות נמצאת בקוראן : " אל תיכנסו לבית זר לפני שתקבלו רשות ותדרשו בשלום יושביו ... אל תיכנסו בלי רשות אל בית שתושביו אינם בו . כי בלא רשות אסור לכם להיכנס אליו " ( קוראן סורה 27,24 ) . כבוד האדם במסורת הדרוזית מתן כבוד לזולת - לבן העדה ולמי שאינו בן העדה , לעני ולעשיר , לבריא ולחולה - הוא חובה ערכית מוסרית במסורת הדרוזית . כבוד האדם בנצרות גם בנצרות החובה לשמור על כבוד האדם נובעת מהאמונה שהאדם נברא בצלם אלוקים . בברית החדשה מודגשת החובה להקפיד על הכבוד האנושי ללא הבדל דת , גזע , מין ומצב חברתי . בדרשותיו מבקש ישוע להמחיש ולהבהיר כי האדם באשר הוא אדם - לרבות החריג - זכאי לכבוד , לתמיכה ולאהבה . בין דבריו : " שמעתם כי אמר ואהבת לרעך ושנאת את

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר