עמוד:108

ימניים ובעלי הכנסה נמוכה , לעומת גושים של אזרחים חילוניים , ממוצא אשכנזי , בעלי דיעות ליברליות או שמאלניות ובעלי הכנסה בינונית עד גבוהה . אף כי בנושאים רבים הגבולות המקבילים בין קבוצות כאלו מטושטשים - גם כאשר הם חדים , עשוי משאל עם להחריף את הקונפליקט החברתי .... משאל העם נוטה לפגוע בטכניקה הפוליטית המובהקת ביותר שפותחה בדמוקרטיה , כדי לצמצם את הכאב והמחיר של החלטות חותכות , וכדי למנוע הן את העריצות של הרוב והן את עריצות המיעיט : דרך הפשרה . הפשרה הפוליטית היא דרך עדיפה להכרעות בנושאים מורכבים וכבדים כגון גבולות המדינה , זהות לאומית , כללים חוקתיים וכד'. בניגוד לפשרה , משאל העם מטפח את האשליה שיש מעין תער פוליטי לגיטימי החותך לכאן או לכאן . חידוד כזה של בעיות , העמדת " הצדק " מול " אי - צדק " או " האמת " מול " השקר", במונחים של רוב לעומת מיעוט , זרים לרוחה של הדמוקרטיה . דוקא משום שהפשרה עמומה יותר וההחלטות הנסמכות עליה אינן חדות , היא הטכניקה הפוליטית המתאימה יותר למזג של דמוקרטיה ליברלית ; בפרט כאשר מדובר בחברה כמו החברה הישראלית שהיא עמוסת בעיות שבחלקן לא ניתנות לפתרון מהיר וחלק . לשון אחר , משאל העם והשימוש בו כרוך בדה - לגיטימציה של טכניקת הפשרה הפוליטית כאמצעי ליישוב סכסוכים . בתור שכזה מהווה משאל העם תרומה שלילית לתרבות הפוליטית הדמוקרטית בישראל . בעוד משאל העם מעודד הפרדה והבחנה חותכת בין מנצחים לבין מפסידים , ההכרעה באמצעות פשרה מביאה לפיזור רחב ושוויוני יותר של הישגים וכישלונות , שכן כל ניצחון וכל הפסד הם לפי עצם הגדרתם חלקיים . משאל העם נראה כיוצר סמכויות ליחידים או לקבוצות לדבר בשם העם , או בשם הכרעת העם , אף כי לסמכות זאת אין בדרך כלל כיסוי מהותי . העמדה של כל הציבור בנושא מסובך כמו פשרה עם דאויב או גבולות המדינה ( או אם ניקח דוגמה פנימית כגון בנושא מיהו יהודי ) , היא כה מורכבת ורבת - פנים עד שאין שאלה בתחומים אלה , ויהיה ניסוחה מושלם ככל שיהיה , שניתן להשיב עליה ב'כן' או ' לא', או שהתשובות לה מאפשרות לקבוע בבירור ובביטחון מה היא עמדת העם . לכל מי שעונה על שאלת משאל העם בחיוב או בשלילה , יש פירושים משלו לשאלה . כמו כן , כל אחד מניח הנחות משלו על התנאים למרכיבים השונים של השאלה ועל הנושא , בצורה שאינה זהה למשמעות ולמשקל המיוחסים לאותם הדברים עצמם על ידי אחרים . לפיכך , משמעות התשובות של האזרחים נוטה להיות פתוחה לפירושים רבים ואף סותרים גם אם כלפי

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר