עמוד:106

תמיכה עממית בהם . ואולם אנו תומכים במשאל שבו מציגים לעם שאלה כגון : " האם אתה תומך בהסכם ? " ואז אתה מקבל תשובה ברורה : " כן " או " לא". הממשלה צריכה לנסח את השאלה , ואם יש התנגדות לניסוח , בית המשפט העליון יכריע , ערך המשאל תלוי ללא ספק בניסוח השאלה , וכשעושים מניפולציה גם התוצאות יהיו מניפולטיביות . י"ייו : ניצן הורוביץ , תארך 22.3.1993, .3 בחירות לכנסת עריפות על " משאל - עם " ריאיון עם פרופ' אליעזר דון - יחיא * " משאל עם " הפך להיות תרופת הפלא אצל השמאל והימין כאחד לכל פתלתולי המשא ומתן עם סוריה והנסיגה מן הגולן . הכול תולים את יהבם ב"משאל עם", כל אחד עם האמונה שזה יפסוק לשיטתם . האם רחשי הלב בציבור יבואו תמיד לידי ביטוי במשאל עם ? - שאלנו את פרופ' אליעזר דון יחיא , מומחה לפוליטיקה הישראלית , מאוניברסיטת בר - אילן . ת . ישנן מספר בעיות לגבי " משאל עם " ; א ) מבחינת הניסיון ההיסטורי , זהו מכשיר שנעשה בו לפעמים שימוש לרעה . ב ) " משאל עם " מאפשר רק הכרעה ברורה בין כן ולא , כאשר הבעיה לפעמים מורכבת יותר מכדי לענות עליה בכן או לא . ג ) " משאל עם " הוא פתח לניצול על ידי דמגוגים שיודעים איך לעשות שימוש באמצעי התקשורת ולנצל גלים של היסטריה ציבורית . ד ) דרך הניסוח של השאלות עלולה לפעמים להשפיע על התוצאה . ישנה טענה שמשאל עם אינו עולה בקנה מידה אחד עם דמוקרטיה מודרנית . אולם , מצד שני , אם ההכרעה אכן צריכה להיות כן או לא , כאשר הציבור גיבש כבר לעצמו דעות , כאשר ישנה הכנה מתאימה והשאלה היא עקרונית - במקרה כזה יש , אולי , מקום להפעיל את המכשיר של " משאל עם". ש . כיצד אפשר לקבל דעת קהל אמיתית , ברורה וחד - משמעית ? ת . קשה . כי בדרך כלל המציאות מורכבת מדי , ואי - אפשר לענות עליה בכן או לא . צריך לדאוג שהציבור יהיה מודע על מה מדובר . ש . האם ניתן לתחום " משאל עם"? ( מבחינת השאלות , הנשאלים , הרוב הדרוש , וכו') ת . אפשר כמובן להתחכם ולזמר שהתוצאות יהיו תקפות רק אם ההכרעה תהיה ברוב מיוחד . אני לא חושב שישנה אפשרות , במפורש או שלא אליעזר דיל יחיא , פרופ' למדע המדינה באוניברסיטת בר - אילן .

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר