עמוד:91

' יאנו זקני ומנהיגי קהילה ... נוכחנו בדבר ודנו בו והסכמנו באספה של כלל הקהילה וכולנו מקטוך ועד גדול החלטנו לכונן אמנה וו בקהילה וו ."' תרגול הרעיוך הדמוקרטי .1 קראו עמי 84 - 87 וקטע 1 ( עמ' 91 ) והסבירו : א . באיזו מבין שתי המשמעויות העיקריות הטמונות במושג דמוקרטיה תומך כותב המאמרו ב . מדוע ניתך להסכים עם כותב המאמר ש"אין להוציא מתחומה של הדמוקרטיה את מי שדבק בה רק מפני שהיא מבטיחה באופן הוגך את סדרי החיים ושלום הבריות"ז .2 עיינו בקטעים 1 ו - 2 ( עמ' 91 - 92 ) וציינו ביטויים של דמוקרטיה במשמעות של צורת ממשל וביטויים של דמוקרטיה כהשקפת עולם המובאים בכל אחד מהם . ,3 קראו עמ' 93 - 94 ואת רשימת ההגדרות למדינה הדמוקרטית שבעמודים אלה . ציינו לגבי כל אחת מההגדרות : האם היא מבטאת דמוקרטיה במשמעות של צורת ממשל או דמוקרטיה במשמעות של ערך והשקפת עולמז נמקו את תשובתכם . .4 במה לדעתכם דומה תפיסת האמנה במקורות היהדות לזו של האמנה החברתיתו ובמה הך שונות זו מזוז .1 " יש לייחס משקל ניכר גם לעצם השיטה הדמוקרטית , גם לעצם ההסכמה על כללי הכרעה בין צרכים או ערכים מתנגשים , עוד לפני הדיון המעמקי בשאלת מעמדם של הערכים והעקרונות הדמוקרטיים . אמת , הדמוקרטיה איננה מתמצה רק בשלטון הרוב : היא אמורה להגן גם על זכויות המיעוט והיחיד , ובמישור זה אי - אפשר להימנע מדיון ערכי מהותי . אמת , אני - עצמי מבקש לחיות בחברה שתדבק לא רק במנגנון הדמוקרטי , אלא גם בערכים הומניסטיים העומדים ביסודו . אולם אני ממליץ שלא להפוך דרישות ערכיות אלה לתנאי בל - יעבור לצורך ההכרה בנאמנותו של אדם לדמוקרטיה . אל - לנו להוציא מתחומה של הידמוקרטיה' את מי שדבר בה רק מפני שהיא מבטיחה באופן הוגן את סדרי החיים ושלום הבריות , או אפילו את מי שנאמן לה רק מחמת החשש מפני המחיר הכבד שגובה השיטה הנגדית , הטוטליטרית , על - אחת - כמה - וכמה שעלינו להכיר בקיומם של אנשים ונשים דמוקרטים , שאינם בהכרח ליברלים . " אביעזר רביצקי ,'* רב"ש * ח ציבורי מזינת ישרא * כמדינה יהודית ( דמוקדט * ת , האיגוד השלמי למדע'היהדית , ירושלים : האוניברסיטה העברית , תשנ"ט . מתוך ספר השטרות , ספר חוזים שחובר במאה ה - 11 בידי רבי יהודה הברצלוני . ספר וה הוא קובץ שלם וכולל של חוקי מופת לממשל יהודי בימי הביניים . הספר בולל אמנה לכינוך קהילה . אביעור רביצקי , פרופ למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר