עמוד:86

האדם כיצור תבוני עיקרון השוב נוסף שבא לידי ביטוי בהשקפת העולם הדמוקרטית הוא תבוניות האדם . הגישה הדמוקרטית התפתחה מהתפיסה של הוגי תנועת ההשכלה , שהניחו שהאדם מיסודו הוא יצור רציונלי ומוסרי , בעל תבונה , השואף להשתמש בתבונה זו במהלך כל חייו . כמו כן האדם הוא יצור אוטונומי ( עצמאי ) . מכיוון שאדם רציונלי , אוטונומי ובעל תבונה יכול להחליט החלטות הנוגעות לו בכוחות עצמו , הרי שהוא גם יכול לארגן לעצמו את השלטון המדיני כך ששלטון זה יגן על הדברים החשובים לו כאדם - זכויותיו ורכושו . הביטוי להגנה על זכויות ימומש בחוקים שיחוקק שלטון זה , חוקים מוסריים ורציונליים . קיום של מציאות כגון זו יביא לכך שהאדם לא ירצה להפר את החוקים שהוא עצמו חוקק . הביטוי הטוב ביותר שיכול להינתן לתבוניות האדם הוא בעצם קיום ההליך הדמוקרטי , כלומר בהשתתפות חופשית ושוויונית בתהליך קבלת ההחלטות במדינה . ההשתתפות מבטאת את היות האדם יצור אוטונומי המסוגל להחליט החלטות הנוגעות לחייו . רעיון מרכזי נוסף בהשקפה הדמוקרטית , הנובע גם הוא מרעיונות ההשכלה , הוא רעיון כבוד האדם , הבא לידי ביטוי במערכת הקשרים בין בני האדם לבין עצמם וביחסן של רשויות השלטון במדינה אל האדם . יחס זה צריך להיות מבוסס על ההכרה בערך האדם כאדם ועל ההכרה בזכויות הטבעיות של האדם . פועל יוצא של ההכרה בערך ובכבוד האדם הוא רעיון הפלורליזם והסובלנות . פלורליזם וסובלנות - מתן ביטוי לשונות בין בני האדם המתבטאת גם בעמדות שונות , באינטרסים שונים ובקיומן של מחלוקות בין בני האדם . הירות ושוויון : ערכי יסוד בדמוקרטיה ערכי החירות והשוויון הם ערכי יסוד העומדים בבסיס הדמוקרטיה . ערכים אלה נובעים ישירות מרעיון " הזכויות הטבעיות " של האדם . הזכות לחירות והזכות לשוויון מקורן בהשקפה שאדם באשר הוא אדם נולד חופשי ושווה בזכויותיו לכל אדם אחר . בין שני הערכים האלה - החירות והשוויון - מתקיים מתח מתמיד . ג'ון סטיוארט מיל ( 1806 - 1873 ) , הנחשב לאבי רעיון הליברליזם , מסביר בספרו " על החירות"* את מהותם של שני הערכים האלה : החירות - משמעה שלכל אדם יש הזכות לבקש את טובתו על פי דרכו , כל עוד אינו מנסה למנוע מאחרים את טובתם ואינו מפריע להם להשיג את טובתם . כלומר , יש לתת לכל אדם את הרשות לנהל את חייו באופן הנראה לו , ואין להכריח אותו לנהל את חייו באופן הנראה לשאר בני האדם . זאת ועוד , זכותו של כל אדם להשתמש בחירותו כדי לממש את הפוטנציאל הטמון בו ולהגשים את שאיפתו לחיות חיי אושר . מיל מונה כמה תחומים שבהם מימוש רעיון החירות נראה בעיניו כחשוב ביותר : חופש המחשבה , הדעה , המצפון והביטוי , חופש העיסוק וחופש ההתאגדות . השוויון - משמעו שמצד אחד , לכל בני האדס יש זכות שווה לממש את זכותם לחירות , ומצד אתר , חובתה של המדינה לדאוג לכל אחד מאזרחיה לתנאי קיום בסיסיים , שיאפשרו ג'ון סטיוארט מיל , על החירות , ירושלים : הוצאת מאגנס , האוניברסיטה העברית , תש"מ .

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר