עמוד:200

המפרסמות בהן , בנוסף ל " לוצ'יה די למרמור " , הן " דון פסקואלה " , " בת הגדוד " , " שקוי האהבה"ו " לוקרציה בורג'ה " . אופרה מוסיקה דונמה כנוי לנת שהאמינה בשבתי צבי . רב חבריה התאסלמו , אך המשיכו לשמר על יהדותם בסתר . הכת נוסדה בסוף המאה ה - 17 ואנשיה פעלו בטורקיה ובארצות הבלקן . שרידיה קימים עד היום . ראשיתה של כת דונמה בתנועת השבתאות . לפי המסרת יסד את הכת יעקב צבי קרידו , שהאמין כי הוא גלגולו של שבתי צבי . ראשיתה של הכת ב - 683 ר עם התאסלמותן של 250 משפחות יהודיות מסלוניקי , שבה היה בעבר מרכז בני הכת . היום מרכזים חסידי הדונמה באדרינופול , באיסטנבול ובאיזמיר . ה " דונמה " , שפרושה " מומרים " , מכנים את עצמם בשמות עבריים - " מאמינים " , " חברים " או " בעלי מלחמה " . כלפי חוץ הם מסלמים ( ובכך הם הולכים בעקבותיו של שבתי צבי ) ואינם מתערבים בין היהודים המכנים בפיהם " כופרים " , אך בסתר הם מקימים טקסים יהודיים מסימים . הם שומרים על חגים וצומות יהודיים . תפלותיהם , מקצתן בעברית ומקצתן בארמית ובלדינו . הם מתגוררים בבתים מחברים זה לזה , ומוארים בפנסים שאורם עמום . בכל גוש של בתים יש מקום התכנסות חשאי " קל " ( קהל ) , שבו קורא ה " פיטן " את התפלות . הנשים מכסות את פניהן ב " ישמק " ( צעיף ) . הגברים נושאים שני שמות : שם דתי , השמור בסוד , ושם חיצוני , לצרכי המגע המסחרי . הם מקפידים על הבקור במסגדים ועל צום הרמדאן ומפעם לפעם אף משגרים אחד מחבריהם ל " חג"' ( עליה לרגל ) למכה , אך אינם מתחתנים עם הטורקים . הם מעשנים בפרהסיה ביום השבת ומשרתים ביום הזה יהודים אחרים . בני כת הדונמה מלאו תפקיד מרכזי במהפכה בטורקיה בשנת 1908 , כחברי מפלגת " הטורקים הצעירים " . אסלאם טורקיה - היסטוריה שבתי צבי דונש בן לברט נלשן ומשורר עברי בבגדאד ובקורדובה . חי בשנים 920 - 990 . דונש בן לברט נולד בפס שבמרוקו והיה תלמידו של רב סעדיה גאון . הוא פעל בבגדאד שבעיראק ואחר כך בקורדובה שבספרד . בן לברט מתח בקרת קשה על " המחברת " , המלון העברי הראשון למקרא שכתב מנחם בן סרוק , ופתח בכך וכוח ספרותי ובלשני שנמשך אף בין תלמידיהם של השנים . בעקבות הוכוח הממשך הזה נסחו חקי הדקדוק והתחביר של הלשון העברית . ה " תשובות " שכתב דונש בן לברט על " המחברת " כללו הן את טענותיו נגד השיטות הדקדוקיות של מנחם בן סרוק והן על פרשניותיו למקרא , שלדעת בן לברט היו עלולות להביא את הצבור לידי עברות הלכתיות . רבות מהשגותיו הדקדוקיות של בן לברט היו נכונות , אולם גם הוא וגם מנחם בן סרוק קבלו את הדעה הרווחת , כי השרש העברי יכול להיות בן שתי אותיות ואפלו בן אות אחת . בין המגנים על מנחם בן סרוק היה גם המדקדק יהודה חיוג', שקבע לאחר זמן שהשרשים בשפה העברית הם בני שלוש אותיות . דונש בן לברט היה הראשון שכתב שירים עבריים במשקל הערבי , ובכך פתח תקופה חדשה בשירה העברית . שירו הידוע ביותר כיום הוא הזמירה לשבת " דרור יקרא " , שהאותיות הראשונות בכל שורה בבית הראשון שלה מרכיבות את שמו של דונש ( דרך כתיבה זו נקראת " אקרוסטיכון " ) . חאג', יהודה מנחם בן סרוק סעדיה גאון , רב ( רס"ג ) עברית , ספרות - היצירה העברית בספרד דוסטויבסקי , פיודור מיכילוביץ ' סופר רוסי , בן המאה ה - 19 , מגדולי הסופרים בעולם . נודע בהבנתו העמקה את נפש האדם . חי בשנים 1821 - 1881 . פיודור מיכילוביץ'דוסטויבסקי נולד במוסקוה . אביו היה רופא ומשפחתו גרה בתחום בית - החולים . בהשגחתו הקפדנית של האב למדו הילדים רוסית , צרפתית , גרמנית ולטינית . בגיל שבע או שמונה קרא דוסטויבסקי שתי יצירות שהשפיעו עליו מאוד : " דברי ימי רוסיה " בשמונה כרכים , וספר איוב בתנ"ך . כל ימיו האמין בגדלתה של רוסיה וכל הימים היה משוה את יסוריו לאלה של איוב . ילדותו עברה עליו בבדידות , וכאשר שמתה אמו , בשנת 1837 , חשך עליו עולמו . כעבר שנים אחדות נרצח אביו . בשנים 1838 - 1843 למד דוסטויבסקי בבית - הספר הצבאי להנדסה בפטרבורג , אך שנא את ההנדסה ואת האמונים הצבאיים . הוא העדיף עליהם את הקריאה ואת השיחות על פניו של דוסטויבסקי מסגירים את מזגו הסוער ואת נפשו המיוסרת . בספרי התפילות של כת הדונמה ניכרים הבדלים ביחם אל שבתי צבי , משיחם הנערץ . יש שמתפללים אליו כאל אלוהות , ויש שרואים בו משיח בן אדם . בתמונה - שבתאי צבי , תחריט משנת 1669 ) . שחרית מוסיקלית במילנו בהשתתפות המלחינים האיטלקים דוניצטי ורוסיני , הנוכחים שרים לצלילי הלחנים המתנגנים שחיברו המלחינים הנודעים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר