עמוד:130

הרדיפות והגרושים למן המאה ה - 12 החל שנוי במצבם של היהודים . רבים מהם נרדפו , תחלה על ידי המסלמים הקנאים ( אלמוחדון ) , שכבשו את האזור , ואחר על ידי הנוצרים , שכבשו אותו מחדש ( ה " רקונקויסטה " ) . יהודים רבים המירו את דתם כלפי חוץ , אך המשיכו לקים את מצוות היהדות בסתר . לכן הם נקראו " אנוסים " . במחצית המאה ה - 15 רדפה האינקויזיציה ( בית - הדין של הכנסיה הקתולית שהיה ממנה על חקירת הכופרים בנצרות ) , בראשותו של טומס דה טורקומדה את היהודים ורגלה אחר האנוסים , כדי לגלות אם הם עובדים את דתם בסתר . דינם של הכופרים היה שרפה על המוקד . אולם , מכיון שלא כל היהודים המירו את דתם , השפיע דה טורקומדה על המלך פרדיננד ( פרננדו ) והמלכה איזבלה ב - 492 ר להוציא צו המורה על גרוש כל היהודים מספרד . כ - 200,000 יהודים נאלצו לעזב בחפזון את ספרד ולהשאיר את כל רכושם מאחור . כמחצית מהם פנו לפורטוגל השכנה ( שגם ממנה גרשו ב - 1497 ) והשאר נפוצו בכל העולם . הם פנו לצפון אפריקה , לטורקיה , לאיטליה , ליון , לרודוס , להולנד , לארץ - ישראל ועוד , והגיעו אפלו עד לג'ונגלים שבאמריקה הדרומית . קהלות המגרשים שמרו על מסרתן ועל שפתן , הלדינו ( ז'רגון ספרדי - יהודי ) , ועל נסחי תפלה מיחדים . צאצאיהם נקראים עד היום " ספרדים " ונסח התפלה שלהם - הנסח הספרדי . השפעת הגרוש על פי המסרת , עזבו היהודים האחרונים את ספרד בתשעה באב , היום שבו חרב בית - המקדש . מסרת זו מבטאת את הזעזוע העמק שחולל גרוש ספרד בעם ישראל . האכזבה הגדולה והיאוש הביאו להפצתה של הקבלה , תורת הסוד היהודית , ועוררו צפיות רבות לגאלה . את המצב המערער הזה נצלו מקבלים ושאר רועי רוח , שהציגו עצמם כמשיחים והצביעו על הגרוש כעל חבלי הגאלה הקודמים לבואו של המשיח . דבריהם עוררו התלהבות גדולה , ולכן גרמה ההתפכחות לשבר ולחלשה . יהודי ספרד הצטרפו לקהלות יהודיות קימות וגם יסדו קהלות במקומות חדשים , בעקר באירופה הפרוטסטנטית ( בהולנד ) ובאימפריה העות'מאנית . קהלות קמו גם באמריקה . בואם של יהודים משכילים ועשירי תרבות אלה חזק את הקהלות שקלטו אותם , ותרם להתפתחותן . יוצאי ספרד נצלו את הקשרים שלהם עם אחיהם הפזורים בעולם לצרך מסחר בין - לאמי , והעשירו בכך את ארצותיהם החדשות . אבן שפרוט , חסדאי אינקויזיציה אנוסים גאלה גולה ותפוצה לדינו משיח , משיחיות עדות בישראל קבלה קהלה יהודית תור הזהב גרזים הר מהרי אפרים המשקיף על העיר שכם . גבהו 868 מטר . הוא נקרא " הר הברכה " , כי עליו , לפי המספר במקרא ( דברים יא כט ) , נתנה הברכה לבני ישראל בימי יהושע . שמו הערבי של ההר ג'בל א - טור . מול הר גרזים נמצא הר עיבל , שכנה במקרא " הר הקללה " . הר גרזים פורה ואלו עיבל צחיח . השומרונים רואים בהר גרזים את המקום שעליו נאמר כי האלוהים בחר בו . הוא קדוש בעיניהם ועליו הם עורכים עד היום את טקס זבח הפסח . אכלוסיה קטנה של שומרונים עדין חיה בעיר שכם . בעבר עמד על ההר מקדש השומרונים , שעל פי יוסף בן מתתיהו נבנה בתבנית המקדש שבירושלים ונהרס בשנת 129 לפני הספירה על ידי יוחנן הורקנוס . בימי המרד הגדול של היהודים נגד רומא ( בשנים 66 - 70 לספירה ) התבצרו השומרונים בהר גרזים . הרומאים כבשו את ההר והרגו 11,000 איש מהם . אחרי מרד בר כוכבא , באמצע המאה ה - 2 , הקים אנטוניוס פיוס מקדש לזאוס בשלוחה הצפונית של הר גרזים . המקדש שמש את הרומאים עד המאה ה - 4 . בשנת 484 , במסגרת מאבקם בשומרונים , הקימו הנוצרים בהר כנסיה על - שם מרים אם ישו בתוך המתחם הקדוש לשומרונים . כנסיה זו , שצורתה מתמנת ( בעלת שמונה צלעות ) , נהרסה בידי המסלמים בימי הכבוש של ארץ - ישראל . שרידיה קימים עד היום . זאוס יוחנן הורקנוס יוסף בן מתתיהו מרד הגדול שומרונים שכם גריבלדי , ג'וזפה מראשי התנועה הלאמית וגבור מלחמות השחרור של איטליה . מהפכן והרפתקן שהשתתף גם במלחמות שחרור של עמים אחרים ותרם רבות להפצת הרעיונות הליברליים במאה ה - 19 . חי בשנים 1807 - 1882 . ג'וזפה גריבלדי נולד בניס שבצרפת . אביו היה קברניט בספינות חופים , והוא עצמו הצטין מילדותו באמץ לבו ופעמים אחדות הציל בני אדם מטביעה . בגיל שמונה - בשנת 1492 הוציאו מלכי ספרד , פרדיננד ( פרננדו ) ואיזבלה , בהשפעת ראש האינקוויזיציה טורקומדה , צו המורה על גירוש כל היהודים מארצם . גירושם של אלפי יהודים משכילים , בעלי כספים ועסקים , פגע בכלכלת ספרד וזעזע את העולם היהודי .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר