מתוך:  > אביב חדש 4 > גרושים

עמוד:129

הגרושים בימינו בימינו נעשים הגרושים על ידי גורם דתי או ממשלתי . הכנסיה הקתולית שוללת את הגרושים בין הנוצרים ואינה מכירה בהפרדה בין בני זוג . במדינות שבהן שולטים חקי האסלאם רשאי אדם לגרש את איתו על ידי אמירת המלים " הרי את מתרת , משחררת " . הגרושים נעשים מחלטים לאחר שהבעל חוזר על דבריו שלוש פעמים . בכל זאת , הלכה למעשה , נמנעים רבים מהגברים המסלמים לנצל את הדרך הקלה הזאת . במדינות רבות הגרושים , כמו הנשואים , נערכים כיום בטקס אזרחי על ידי שופט או רשות שהסמכה לכך על ידי המדינה . לפני הגרושים על בני הזוג להגיע להסדרים כלכליים . במקרים שבהם אין הם מגיעים להסכמה , נשבעים הידרים כמו החזקת הילדים ושעיי המזונות על פי החלטת בית - המשפט המסמך . בינים האחרונות קימת מגמה של עליה במספר מקרי הגרושים . זוהי תופעה כלל עולמית , הנפוצה בעקר במדינות מערביות . הסבות לעליה במספר מקרי הגרושים הן : התרחקותם של בני האדם מהדת , מתן זכיות שוות לגבר ולאשה , ירידה בתלותה ? ל האשה בגבר מבחינה כלכלית , והתמיכה החברתית שהגרושים מקבלים בכך שאין רואים בהם בני אדם לא מוסריים . הגרושים בישראל החק האזרחי במדינת ישראל קבע כי הנשיאים והגרושים יעשו על פי הדין הדתי , כלומר לגבי יהודים באמצעות בתי דין רבניים ולמסלמים באמצעות בתי דין מסלמיים . עניני הנשואים והגרושים של יהודים החיים בישראל נערכים על פי דין תורה , שהוא הדין היהודי הדתי . היהדות שואפת לשלום בית , אך אינה פוסלת את הגרושים ואינה מערימה קשיים על בני זוג שהסכימו ביניהם להתגרש . על פי הדת היהודית , הגרושים צריכים להעשות על ידי הצדדים ולא על ידי בית - הדין . עם זאת , כאשר יש לכך טעם מצדק , בית - הדין הרבני מסמך לחיב את בסי הזוג להתגרש ( בדרך כלל על פי בקשת אחד מהם ) , ואף לכפות זאת בדרכים שונות - שאתת מהן היא מאסר - על בן הזוג הסרבן . על פי המשפט העברי הגרושים נעשים בטקס דתי , שבו האיש מוסר ספר כריתות ( גט ) לאשה . כתיבת הגט ומסירתו לידי האשה נעשים תחת פקוח רבני . הסבות השכיחות לגרושים במשפט העברי הן : סרוב בני הזוג לחיות יחד , נאוף , עקרות ואלימות . בישראל אפשרות הנשואים האזרחיים שעורכת המדינה אינה קימת , ונתן לארך נשואים דתיים בלבד . עם זאת , מדינת ישראל מכירה גם בתקף יל נשואים או גרושים שנערכו במדינות אחרות , לפי החקים הנהוגים באותן מדינות , אפלו אם לנשואים או לגרושים האלה אין תקף לפי הדינים הדתיים . השפוט לענין הגרושים נתון בידי בתי הדין הדתיים . בנוגע לזקיות אחדות כגון זכות האשה והילדים למזונות , יש סמכות שפוט גם לבתי - הדין הדתיים וגם לבית - המשפט לעניני משפחה . ילדים וגרושים הסכמי הגרושים דואגים להבטחת תנאים נאותים לילדים עניני חנוך , דייר , כלכלה וחברה . העקרון המנחה הוא לצמצם ככל האפשר את הפגיעה בילדים במקרה של גרושים . טובת הילד קובעת אצל מי מההורים יגור , כמה פעמים בשבוע יפגש עם ההורה האחר ועוד . בכל זאת ילדים רבים , בעקר הצעירים שבהם , נפגעים מאוד מבחינה רגשית , כאיר הוריהם נפרדים . העולם המסדר והבטוח שבו חיו מתערער , ועקב כך בטחונם העצמי עלול להפגע . יש ילדים המאשימים אף את עצמם בפרוד הוריהם . אולם הרגשה זו היא חסרת שחר , כי הגרושים הם בין בני הזוג בגלל אי - התאמה ביניהם , ולא בין ההורים לילדיהם . בית - משפט משפחה נשואים גרוש ספרד גרושם של היהודים שחיו בספרד על ידי המלך פרדיננד ( פרננדו ) והמלכה איזבלה בשנת 1492 . בימי הבינים המקדמים חיתה בספרד קהלה יהודית גדולה מאוד . תחת השלטון המסלמי הסובלני , נהנו היהודים למן המאה ה - 8 מרוחה כלכלית , מחפש דתי כמעט מלא ומחיי רוח ותרבות משגשגים . רבים מהם רכשו השכלה גבוהה ואף הגיעו למשרות רמות , כמו למשל חסדאי אבן שפרוט , שתפס במאה ה - 10 עמדה חשובה בחצרו של הח'ליף עבד אלרחמן ה - 3 . בתקופה זו כתבו יהודי יפרד בלשון העברית והערבית שירים , פיוטים , חבורים על לשון ופילוסופיה וחדשו בתחומי חקר המקרא , התלמוד וההלכה . בגלל ההשגים המרשימים שהגיעו אליהם יהודי יפרד נקראת תקופה זו בתולדות עם ישראל " תור הזהב " . כניסת הניצחון של המלכים פרדיננד ( פרננדו ) ואיזבלח לגרנדה , לאחר שהצליחו לגבור על המוסלמים ולשחרר מידיהם את ספרד ב - 1482 . מלחמת הרקונקיסטה ( הכיבוש מחדש ) מומנה בחלקה מכספי יהודים , שהפכו זמן קצר לאחר סיומה לקורבנות המשטר הנוצרי הקנאי של מלכי ספרד

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר