מתוך:  > אביב חדש 4 > גן עדן

עמוד:112

גן ילדים מוסד חנוכי לילדים בגיל שלפני בית - הספר . נמצאים בו צעצועים ומשחקים מסוגים שונים , ספרים ועזרי למוד . בישראל פועלים פעוטונים , משפחתונים ומעונות יום לגיל הרף , וגן טרום - חובה וחובה לילדים הבוגרים יותר . פסיכולוגים ומחנכים טוענים כי לגיל הרך - התקופה המתחילה ברגע הלדתו של הילד ועד כניסתו לבית - הספר היסודי - יש חשיבות רבה להתפתחותו השכלית , הרגשית והחברתית של הילד . תפיסה זו השפיעה ביותר על התפתחותו ואפיו של גן הילדים בעשרות השנים האחרונות , ורבים רואים בו מוסד בעל ערך חנוכי רב . ברב ארצות העולם , בעקר בארצות מפתחות , פועלים גני ילדים פרטיים וצבוריים לגילאי 4 - 5 , וישנם גם גנונים לגילאי 2 - 4 . מעונות יום מיעדים בעקר לפעוטות שאמותיהם עובדות . תולדות גן הילדים ויעדיו מקור השם " גן ילדים " הוא במוסד החנוכי לילדים בני 3 - 6 , שהקים המחנך הגרמני פרידריך פרבל בשנת 1840 . פרבל טען כי הילדים דומים לצמחים הטעונים טפוח , וכי עקרו של הטפוח צריך להעשות באמצעות משחקים ומלאכת - יד . עד 1850 הקים פרבל כ - 20 גנים בגרמניה , ותלמידיו הפיצו את תורתו באירופה ובאמריקה . פרבל הפך את גן הילדים גם למרכז הדרכה להורים . תרומה חשובה להתפתחות גן הילדים תרמה הרופאה והמחנכת האיטלקיה מריה מונטסורי , שפתחה גן לילדי עובדים בשכונת פועלים ברומא בשנת 907 1 . מריה מונטסורי דגלה בחנוך הילדים לחפש ולעצמאות , ולכן העדיפה פעילות עצמית של כל ילד יותר מאשר פעילות קבוצתית המכונת על ידי הגננות . גם כיום ישנם בישראל גני ילדים הפועלים על פי תפיסתה . מטרתו של גן הילדים היא לפתח את הכשורים הגופניים , הרוחניים , השכליים והחברתיים של הילדים באמצעות המשחק . גן הילדים מאפשר לילדים לפגש ילדים אחרים בני גילם , לרכש בטחון בכחם וביכלתם , להתחזק מבחינה רגשית , וללמד לפעל באפן עצמאי ומקורי . מטרה חשובה נוספת של גן הילדים היא להכין את הילדים לבית - הספר על ידי עידוד כשר הרכוז והקשב שלהם ופתוח היכלת שלהם לקבל הוראות ולהסתגל למסגרת הלמודים . כדי להכין את הילד לבית - הספר עוסקים בגן הילדים - בנוסף לפעיליות הנעשות מתוך סקרנות ויצירתיות - גם בתכניות על נושאים כמו חגים , אני וגופי ואני ומשפחתי . הילדים רוכשים גם משגי יסוד בלשנן , בחשבון , בטבע , במדע ובאמנות . שיטות החנוך וההוראה בגני הילדים מתחדשות מעת לעת ובעקבותיהן מנהגים גם משחקים , פעיליות ועזרי למוד חדשים . כך , למשל , אפשר למצא כיום בגנים רבים בישראל ובעולם טלויזיה ומחשבים עם תכנות למוד מיחדות לילדים , לצד הצעצועים , המשחקים ופנות הפעילות הישנות והמכרות . ילדים רבים מעדיפים לשחק בכלים אמתיים כמו הגה של מכונית וכלי עבודה ממשיים , לכן בגני ילדים רבים אפשר למצא פנות משחקים דמיות - מציאות , כמו מרפאה , מטבח , בית ובית - מלאכה . גן הילדים בישראל בישראל יש רשת ענפה של גני ילדים . גן הילדים העברי הראשון היקם לפני כ - ו 00 שנה בראשון לציון , וכעבר 20 שנה היו כבר 32 גני ילדים בארץ . חק למוד חובה שהתקבל בכנסת בשנת 1949 כלל גם למוד חובה חנם בגן למשך שנה אחת - מגיל 5 . בהשפעת חק זה וגלי העליה הגדולים שהגיעו לארץ - התרבו מאוד גני הילדים . בגלל החשיבות החנוכית הרבה שמיחסים ההורים והמחנכים לחנוך בגן הילדים , רב הילדים בישראל הולכים לגן בגיל צעיר יותר : לגני טרום - חובה בגיל 3 - 4 , ולגנונים , משפחתונים ומעונות אף מגיל צעיר יותר . כל ילדי ישראל הולכים בגיל 5 לגן ילדים . בישראל ממלא גן הילדים גם תפקיד לאמי חשוב , בנוסף לתפקידיו הרבים המקבלים בעולם כלו . ילדי העולים החדשים לומדים בו את הלשון העברית ומשגי יסוד על ההיסטוריה והדת היהודית , ועל החברה בישראל והחיים בה . משחקים גן עדן פתורה מספר פי אלוהים נטע גן בעדן , משכן לאדם ולחוה . עדן פרושו בשפה השומרית העתיקה - מישור . בדורות המאחרים נקרא גן עדן המקום שבו שוכנות נשמות הצדיקים . לאחר שיצר את אדם , הגבר הראשון בעולם , שם אותו אלוהים בגן שנטע בעדן . הנביא יחזקאל מצין את גן עדן כגן ה : " כל עצי עדן אשר בגן האלוהים " ( יחזקאל לא ט ) , אולם על פי ספר בראשית הוקם הגן למען האדם . תפקידו של אדם היה לשמר ולעבד את גן עדן . בגן המפלא הזה היו עצים מכל הסוגים , וביניהם שנים מסוג מיחד : " ויצמח ה'אלוהים מן האדמה כל עץ נחמד למראה וטוב למאכל ועץ החיים בתוך הגן ועץ הדעת טוב ורע " ( בראשית ב ט ) . הנביא יחזקאל , שהשפע כנראה מתאורי גן עדן של העמים השכנים , מתאר אותו כמקום שבו העצים נושאים אבני חן יקרות , כגון היהלום , הפטדה והספיר , וכן זהב . אולם עת ללמוד ילדים מקשיבים לדברי הגננת ב " שעת ריכוז " המתקיימת בגן הילדים פעמים אחדות במהלך היום , בהפוגות שבין המשחקים בפינות המשחק השונות .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר