מתוך:  > אביב חדש 4 > גליל

עמוד:94

הגבעי נקרא גם " גבעות אלונים - שפרעם " ובמרכזו עובר נחל צפורי . על פני השטח מצויים קרומים קשים היוצרים נוף טרשי . הגליל התחתון התיכון הוא יחידת הנוף הגבוהה מבין יחידות הנוף של הגליל התחתון . זוהי מערכת של גושים נטויים ממזרח למערב , אשר שיאיה הם בהר כמון ( 602 מטר ) והר חזון ( 584 מטר ) . ביחידת נוף זו עוברים שני רכסים ארכים - הרי שגור , בארך 24 קילומטר , והרי יודפת , בארך 21 קילומטר , המנקזים דרומה לבקעת בית נטופה ולבקעת בית רמון . מדרום לבקעות מתנשא רכס הרי נצרת ששיאם במזרח בהר תבור ( 588 מטר ) . במזרח הגליל התחתון מצוי נוף רמתי בעל שפוע מתון המכסה בשפכי לבה אפרים ובאדמת בזלת חומה - כהה . בדרום - מערב האזור נמצאת גבעת המורה ( 515 מטר ) . מצפון לגבעת המורה נמצאות ( מדרום לצפון ) רמות יששכר , שלוחת צבאים , רמת כוכב , רמת תבור , רמת פוריה ( שבצפונה נמצאים קרני חטין - 326 מטר , והר נמרה - 397 מטר , רמת ארבל ורמת מגדל ) , המגיעה עד נחל צלמון . בין נחל צלמון להרי צפת נמצאות גבעות חוקוק הגירניות , שבהן מצויות תופעות המסה כדולינות ומערות נטיפים . הגליל מתקופת האבן ועד למאה ה - 16 הגליל היה מישב עוד בתקופה קדומה . ליד קבוץ עברון בגליל המערבי התגלה אתר מתקופת האבן הקדומה , ובו כלי אבן ושרידי בעלי - חיים . גילו של האתר נאמד בכחצי מיליון שנים והוא מהקדומים שנמצאו בארץ - ישראל . בשנת 1925 התגלתה במערה בנחל עמוד - המכנה " מערת גלגלת " - גלגלת של אדם קדמון בן תרבות שהתקימה לפני כ - 130 אלף שנה . כשנכנסו בני ישראל לארץ ישבו בגליל שבטים כנעניים . רבים מהם נשארו גם לאחר כבוש הארץ . שבטי יששכר , זבולון , אשר ונפתלי , ואחר כך גם חלק משבט דן , ישבו בו . הגליל היה בתחום ממלכת אפרים . גם אחרי חרבן שומרון לא הגלו כל בני ישראל ממנו , אך מתקופה זו ועד למרד החשמונאים אין לנו ידיעות עליהם . בסוף המאה ה - 2 לפני הספירה כבשו החשמונאים את הגליל , מלבד עכו וצור . הם הושיבו בו יהודים , וגם הנכרים התיהדו , ותושבי הגליל נודעו אחר כך בקנאותם הלאמית . בימי שלטונו של הורדוס אנטיפס , בנו של הורדוס ושליט הגליל , נולד ישו בן נצרת שבגליל . במרד היהודים ברומאים נאבקו בני הגליל בגבורה , ולאחר שנפל עברו רבים מהם לירושלים והמשיכו להלחם בה . אחרי כשלון מרד בר כוכבא היה הגליל מרכז היהדות בארץ . אושא , צפורי , טבריה ובית שערים היו מרכזי התורה והנשיאות עד שבטלה הנשיאות בשנת 415 . בגליל ערך רבי יהודה הנשיא את המשנה בשנת 200 בערך , ובטבריה נחתם התלמוד הירושלמי ( הארץ - ישראלי ) לפני סוף המאה ה - 4 . שרידי בתי כנסת רבים מעידים עד היום על הישוב בגליל . לאחר שהנצרות התפשטה בארץ - ישראל , הצטמצם עד מאוד הישוב היהודי בגליל ובאזור כלו חלה ירידה . בתקופה הצלבנית עוד פחת מספר היהודים אך במאה ה - 13 , כשהשתפר יחסם של הצלבנים ליהודים , התפתח ישוב יהודי בעכו ובצפת . לאחר גרוש היהודים מספרד , היתה צפת מרכז רוחני יהודי . בשנים 564 1 - 1570 עשה דון יוסף נשיא נסיון לישב יהודים בטבריה . הישוב היהודי בעת החדשה בשנת 1777 התחילה עליתם של תלמידי רבי אליהו , הגאון מוילנה , ושל החסידים לגליל , ונמשכה עד מלחמת העולם הראשונה בשנת 1914 . היהודים התישבו בצפת ובטבריה והן היו לערים שרב תושביהן יהודים . חלק נכר של הישוב היהודי בגליל , ביחוד בצפת , חרב ברעש אדמה שפקד את האזור בשנת 837 1 , אך הוא התאושש . בשנת 882 1 נוסדה ראש פנה , המושבה הראשונה בגליל , וכעבר שנה - יסוד המעלה . בראשית המאה ה - 20 הוקמו בעזרת הברון רוטשילד מושבות חקלאיות בגליל התחתון , ביניהן יבנאל , סג'רה ( היא אילניה ) , וכפר תבור . מושבות אלה קלטו חלוצים שבאו בעליה השניה . כאן נוסד " השומר " - הגרעין הראשון של ההגנה היהודית בארץ . מלחמת העולם הראשונה פגעה קשות ביהודי צפת וטבריה , שהתפרנסו בעקר מן ה " חלקה " ( תרומות ששלחו יהודי הגולה ליהודי ארץ - ישראל ) וזו נפסקה . לפי הסכם בין אנגליה וצרפת עם תם מלחמת העולם הראשונה , עמד הגליל העליון להכלל בתחום השלטון הצרפתי , אך לאחר ההגנה של יוסף טרומפלדור וחבריו על תל חי נכלל השטח עד מטולה בתחום המנדט הבריטי . כ - 800 קילומטרים רבועים משטחו של הגליל העליון נכללו החצבני , או בשמו העברי נחל שניר , יורד מן הגליל העליון דרומה , משקה בדרכו את אדמת הגליל ומעשיר במימיו - יחד עם נחלי בניאס ודן - את נהר הירדן .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר