מתוך:  > אביב חדש 4 > גאלה

עמוד:17

התפתח לגאלה מדינית של ישראל , כלומר שחרור ארץ - ישראל כדי להקים בה מדינה יהודית . התנועה הציונית תרמה לגאלה בפעילותה לעליתם של יהודים לארץ - ישראל ולהתישבות בה . בימינו קמו בישראל תנועות הטוענות שהגאלה קרובה ולכן חשוב שארץ - ישראל הגדולה - כפי שהבטחה לאבותינו - תהיה בידי עם ישראל . אחרית הימים גאלת דם גוג ומגוג יבום וחליצה משיח , משיחיות פדיון שבויים ציונית קבלה גאלת דם מנהג או חק , המחיב את קרוביו של נרצח לנקם את דמו ברוצח או במשפחתו כדי לכפר על הפשע . מנהג זה היה נפוץ במזרח הקרוב בקרב שבטים נודדים . המנהג לנקם את דמו של הנרצח ולפגע ברוצח היה ידוע בקרב העמים השמיים - העברים והערבים . הוא נפוץ עד היים אצל הבדוים וגם אצל עמים אירופיים כגון האלבנים , הקורסיקנים והסיצילינים . במהלך התקופות פחת כחו של מנהג גאלת הדם . בני האדם התחילו להבדיל בין רצח בזדון ( בכונה תחלה ) לבין רצח בשוגג , וקבעו כי החובה של גאלת הדם חלה רק כלפי רוצח בזדון . על רצח בשוגג הסתפקו בכפר או בהגלית הרוצח למקום מקלט . במקרים רבים הסתפקו בטקס שסמל את גאלת הדם . ערביי ישראל מקימים עד היום טקסי " סלח'ה " ( עשית שלום ) לאחר שבן משפחה אחת נהרג על ידי בן משפחה אחרת ( לרב בסכסוכים בין משפחות ) . משפחת הרוצח משלמת כפר למשפחת הנרצח ובכך משיבים את השלום על כנו . כיום , החק הישראלי אוסר לקים את גאלת הדם , ובכל זאת ממשיך מנהג קשה זה להעיק על החברה הערבית ולגרם לשפיכות דמים . גאלת הדם על פי התורה גאלת הדם היא אחד הבטויים לחובת הגאלה שהתורה מטילה על אדם לגבי בני משפחתו . כשם שחובה על אדם לפדות את קרובו שנמכר לעבדות , או לשלם את חובו , או לגאל את הקרקע שנלקחה ממנו בשל החוב , כך חיב הוא לגאל את דמו . אולם התורה היתה ערה לקשיים שמעורר מנהג גאלת הדם ונסתה לצמצמו על ידי הבחנה בין רצח במזיד לרצח בשוגג . מספר בתורה על שש ערי מקלט באזורים שונים בארץ - ישראל , שמי אשר הרג בשגגה , ברח לאחת מהן וישב בה עד יום מותו של הכוהן הגדול באותו זמן . אם יצא הרוצח מעיר המקלט , מתר היה לגואל הדם להרגו . התורה אסרה את הפגיעה בבני משפחתו של הרוצח בשוגג . כמו כן נאסרה הפגיעה ברוצח הנמלט ואוחז בקרנות המזבח , עד הברור אם רצח בשוגג או במזיד . גאלה מזבח ערי מקלט פדיון שבויים ג'באר , כרים עבדול כדורסלן אמריקני שחר , שזכה בכל התארים האפשריים בכדורסל האמריקני . נחשב לשחקן הציר הטוב ביותר בתולדות הכדורסל . כרים עבדול ג'באר נולד בשנת 1947 בניו - יורק בשם לו אלסינדור . בהיותו תלמיד בבית - הספר הוא זכה באליפות בתי הספר של ארצות - הברית . בעת למודיו במכללה זכה ג'באר שלוש פעמים ברציפות , בשנים 1967 - 1969 , באליפות המכללות עם קבוצת אוניברסיטת קליפורניה בלוס - אנג'לס . ב - 1968 הוא סרב להופיע עם נבחרת ארצות - הברית במשחקים האולימפיים במקסיקו , כאות מחאה על אפלית השחרים . לאחר מכן הוא התאסלם והחליף את שמו לכרים עבדול ג'באר . ב - 1969 הצטרף ג'באר לקבוצת " מילווקי באקס " בליגה המקצוענית אן - בי - אי ( ) NBA וכעבר שנתים הוביל אותה לזכיה באליפות . ב - 1975 הוא עבר לקביצת " לוס אנג'לס ליקרס " ושחק שם עד פרישתו ב - 1989 , בהיותו בן 42 שנה . ג'באר הוביל את הליקרס לזכיה בחמש אליפיות . בעונת המשחקים האחרונה שלו נערכו לו טקסי פרדה בכל מגרש ומגרש שבו שחק בפעם האחרונה . הוא זכה בתארים אישיים רבים . מאמנו ב " לוס אנג'לס ליקרס " , פט רילי אמר עליו : " היה לי כבוד גדול לאמן שחקן שהוא כוכב מעולם אחר " . גבון שטח : 267,667 קמ"ר תושבים : כ - 2 . ו מיליון בירה : ליברויל דת : נצרות ( כנסיה קתולית ) ודתות טבע שפה : צרפתית , פנג ולשונות בנטו שחקן הכדורסל ענק הקומה , כרים עבדול ג'באר , ברגע של מנוחה . בשעת פעולה על מגרש המשחקים הצליח ג'באר להדהים את הצופים בביצועיו המעולים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר