מתוך:  > אביב חדש 6 > חגלה

עמוד:194

המין חגלה המצוי בארץ חיה בהרים , בין שיחים , עצים וסלעים ובשטחים חקלאיים ברב אזורי הארץ . צבעה אפר - כחל , מפספס בשחר על החזה והירכים , והוא עוזר לה להתמזג עם צבעי השיחים שביניהם היא חיה . היא חיה בלהקות ונזונה הן מן הצומח והן מן החי . היא מטילה 6 - 20 ביצים על פני הקרקע . האדם צד את החגלה , ובארצנו היא עוף הציד העקרי . עופרות פסיון תרנגול חד גדיא שיר בשפה הארמית הכלול בהגדה של פסח . הרעיון המרשי בו , שהאל שולט בעולם וסופו של הרשע שהוא בא על ענשו , משלים את הרעיון העומד בבסיס תג הפסח . שרים את " חד גדיא " סמוך לסיומו של סדר הפסח . המבנה של " חד גדיא " אפיני לזה של השיר העממי . השיר מכיל בתים אחדים , שבכל אחד מהם נוספת דמות חדשה . החרוז חוזר ומסכם את כל מה שנאמר בבתים הקודמים ומסתים במלים " חד גדיא " . במרכז השיר נצב גדי אחד שקנה אבא בשני זוזים ( סוג מטבע ) . חתול טרף את הגדי , והוא בא על ענשו בכך שכלב נשך אותו . מקל הכה את הכלב . האש שרפה את המקל . המים כבו את האש , והשור שתה את המים . השוחט שחט את השור , ומלאך המות המית את השוחט . לבסוף אלוהים הרג את מלאך המות . יש שנתנו לשיר הסבר סמלי בצורה הבאה : האב מסמל את האלוהים . הגדי הוא ישראל , שני הזוזים הם משה ואהרן או שני לוחות הברית . החתול , הכלב ושאר המזיקים הם העמים אשר הרעו לישראל , והסיום מרמז על הגאלה . חושבים שהשיר בא להוכיח , כי המוסר שולט בעולם , וכי הרשע תמיד בא על ענשו . שירים בעלי תכן דימה מצויים בשפות אחרות : גרמנית , יונית חדשה ואפלו סיאמית . השיר עבד לארמית ונכנס להגדה של פסח בסוף המאה ה - 16 . הוא אינו מופיע בהגדה של היהודים הספרדים . הגדה של פסח פסח חד - תאיים בעלי - חיים זעירים שגופם בנוי מתא אחד בלבד . החד - תאיים מהוים מערכת בממלכת החי , ונחלקים לארבע מחלקות הכוללות יחד כ - 30,000 מינים : שוטוניות , אמביות , נבגוניות וריסוניות . שנים מן המינים הידועים הם האמבה והסנדלית . ארכם של הגדולים שבחד - תאיים הוא שני מילימטרים , אך גדל רבם רק כמה אלפיות המילימטר . רב החד - תאיים אינם נראים כלל בעין . לפני שהמצא המיקרוסקופ לא ידע האדם ולא כלום על היצורים הזעירים האלה . בלי מיקרוסקופ נראים החד - תאיים הגדולים ביותר ככתמים זעירים . המצאת המיקרוסקופ האלקטרוני אפשר את חקר המבנה הפנימי שלהם . שמם הלועזי - פרוטוזואה - שפרושו " בעלי - חיים ראשוניים " , נתן להם בשל הטענה שהם דומים לבעלי - החיים הראשונים שהופיעו על פני כדור הארץ . שמם בעברית - חד - תאיים - מעיד עליהם שהם בני תא אחד בלבד . אולם גוף חד - תאי זה הוא יצור חי שלם , המבצע את כל תהליכי החיים של בעל - חיים : הוא יכול לעכל מזון , לפלט פסלת , לנשם ולהתרבות . החד - תאיים מצויים בכל חלקי העולם , ומהוים חליה חשובה בשרשרת המזון בטבע . הם חיים במים מתוקים ובמים מלוחים , על גבי בעלי - חיים אחרים ובתוך גופם . אין הם יכולים להתקים אלא בסביבה לחה . באויר הם מתיבשים ומתים . אם נשים טפת מים מתחת למיקרוסקופ , בודאי נראה כמה מן היצורים האלה מתרוצצים . החד - תאיים משמשים טרף לבעלי - חיים הגדולים מהם רק במעט . סוגים מעטים של חד - תאיים גורמים מחלות . הקדחת ( מלריה ) , הדיזנטריה ומחלת השנה הן מן המחלות הנגרמות על ידי יצורים חד - תאיים . התנועה והרביה של החד - תאיים מערכת התנועה של החד - תאיים שונה במינים השונים . יש השיר " חד גדיא " הוא בעל מבנה של שיר עממי אופייני : בכל בית נוספת דמות חדשה והחרוז החוור מסכם את כל מה שנאמר בבתים הקודמים . בתמונה - איור " חד גדיא " מאת ארתור שיק .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר