מתוך:  > אביב חדש 6 > חב"ד

עמוד:183

ח , חית האות השמינית באלף - בית העברי . ערכה המספרי 8 , וכשהיא באה בראש מספר גדול - 8,000 . החוקרים לא הצליחו לברר מדוע נקראה האות חי"ת כך ומה מיצגת צורתה - בעצם זוהי האות הא סגורה - בכתב העברי העתיק . חי"ת היא אות גרונית המבטאת מן הלע , כפי שמבטאים אותה יוצאי ארצות המזרח . כאשר חי"ת מבטאת נכון צלילה שונה מן הכ"ף הרפה . בזמן הקדום היו שני מבטאים לאות חי"ת , בדומה לאותיות בערבית , הראשונה גרונית והאחרת חכית ( מבטאת מן החך ) , בדומה לאות כ"ף הרפה היום . בלשון הקדומה לא היו קימות אותיות בג"ד כפ"ת דגושות ורפות , כלן בטאו כמו הדגושות היום . בימינו , כשיש צרך לסמן אות ח חכית , מצינים אותה עם גרש - ח'. בשפות שמקורן בכתב הלטיני נכתבת האות כך : א , והיא מבטאת כאות ה"א בעברית , כתב נתב עברי ערבית , לשון וספרות חב"ד זרם בחסידות , ששמו מרכב מראשי התבות של המלים חכמה , בינה , דעת . חסידי חב"ד מחשיבים את הלמדנות ואת היסוד השכלי כדרך להתעלות רוחנית ולהתקרבות לה'. חכמה , בינה ודעת הן שלוש הספירות העליונות בעץ הספירות הקבלי , שהן האצלה של השכל האלוהי . השכל , לדעת חסידי חב"ד הוא היסוד של " הנפש האלוהית " השוכנת בכל אדם מישראל לצד " הנפש הבהמית " . כדי להתגבר על החלק הבהמי המצוי בכל אדם , עליו ללמד תורה ולקים את מצוותיה . לכן מחמירים חסידי חב"ד ביותר בקיום המצוות ומעמיקים בלמוד התורה . גישתם זו של חסידי חב"ד , המדגישים את היסוד השכלי , שונה מזו של הבעל שם טוב , מיסד תנועת החסידות , שהדגיש את היסוד הרגשי בעבודת הבורא . התנועה ומיסדה תנועת חב"ד נוסדה על ידי רבי שניאור זלמן מלאדי במאה ה - 18 באזור רוסיה הלבנה ( בילרוס ) . רבי שניאור זלמן ( חי בשנים 1745 - 1813 ) היה תלמידו של דב בר , הוא המגיד ממזריץ', והשפע מאוד מרעיונותיו . את עקרי תורתו כתב רבי שניאור זלמן בספרו " התניא " , כמנהיג התנועה הוא זכה לתאר אדמו"ר ( ראשי תבות של " אדוננו , מורנו , רבנו " ) . בעקבות הלשנה , שהאשימה אותו בהקמת כת חדשה , הוא נאסר על ידי השלטונות הרוסיים . יום שחרורו מן הכלא , י"ט בכסלו , הפך יום חג הנחג בקרב חסידיו עד היום , לאחר שנפטר המשיך את דרכו בנו דב בר , שהעתיק את חצרו לעירה ליובויץ'. עירה זו היתה מרכז התנועה במשך כמאה שנים , ועל שמה נקראו חסידי התנועה בשם " חסידי ליובויץ"' . דב בר כתב את הספר " קונטרס ההתפעלות " , שבו הדריך את חסידיו להבחין בין התרוממות נפש אמתית בזמן התפלה , שהיא תוצאה של למוד , מחשבה והבנה , בנגוד להתלהבות הרגשית השטחית , לטענתו . חלופי אדמו " רים ומרכזים לאחר המהפכה הרוסית ב - 1917 , נרדפו חסידי חב"ד ולכן העתיקו את מרכזם תחלה ללטויה ואחר לפולין . בשנת 1941 , בזמן מלחמת העולם השניה , הגר מנהיג התנועה באותה העת , האדמו"ר יוסף יצחק שניאורסון לארצות - הברית . הוא קבע את מושבו בשכונת ברוקלין שבניו - יורק , והקים בה את מרכז חב"ד העולמי . ממרכז זה הופצה תורת חב"ד . מוסדות חנוך , ישיבות , ומוסדות קהלתיים הוקמו ברחבי העולם ותרמו להתפשטות השפעתה של התנועה . ב - 1952 נפטר האדמו"ר יוסף יצחק שניאורסון , וחתנו , רבי מנחם מנדל שניאורסון - שהתפרסם בכנויו ה " ליובויצ'ר " או ה " רבה " - תפס את מקומו , בנוסף ללמודי הקדש , כללה השכלתו גם למוד מתמטיקה והנדסה באוניברסיטת הסורבון בפריס . הוא היה דמות נערצת וחסידיו ברחבי העולם ראו בו מנהיג רוחני דגול . האדרתו של האדמו"ר עד כדי רמיזה על היותו המשיח , עוררה עליהם בקרת בחוגים יהודיים רבים . את דרשותיו ודעותיו בנושאים שונים נהג לפרסם לא רק בקרב קהלות חב"ד , אלא גם בעתונות החלונית . רבים מחסידיו היו באים לביתו כדי לקבל ממנו יעוץ ולבקש את ברכתו לפני ארועים חשובים בחייהם . רבי מנחם מנדל שניאורסון נפטר ב - 1994 בלי שהותיר אחריו יורש . חב"ד כיום מרכזים של חב"ד פועלים בימינו בעולם כלו . ב - 1949 הוקם כפר חב"ד ( ליד לוד ) , שהוא מרכזה של התנועה בארץ . חסידי חב"ד מנסים לקרב יהודים בארץ ובעולם ליהדות ולקיום מצוות . הם נוהגים לשלח שליחים למקומות שבהם לא נשמרה המסרת הדתית , כמו במדינות חבר העמים , ומקימים שם מוסדות חנוך דתיים ובתי כנסת . הם פעילים גם בקרב עולים חדשים , והתפרסמו במבצעי " טנק המצוות " המשוטט ברחובות הערים הגדולות ובבסיסי צה"ל ומציע לעוברים ושבים ולחילים להניח תפלין , להתפלל , לברך על ארבעת המינים וכדומה . פעילות פוליטית בשנת 1988 החלה תנועת חב"ד בישראל בפעילות פוליטית , כאשר התגיסה לתמך ב " אגדת ישראל " במאבקה נגד " דגל התורה " . הם היו הראשונים שהכניסו לפוליטיקה הישראלית כלים מיסטיים - ברכה של הרבי מליובויץ'תמורת הצבעה ל " אגדת ישראל " . בבחירות שהתקימו ב - 1996 התגיסו אנשי חב"ד לסיע באפן פעיל לבנימין נתניהו במרוצו לראשות הממשלה , ותבעו את הססמה " נתניהו טוב ליהודים " . ההסכמה הכללית , ששררה בדרך כלל בחברה הישראלית , בענין טוב הליכותיהם של אנשי חב"ד , נפגמה בעקבות ססמה זו . רבים ראו בהם לאמנים קיצוניים ועל אנשיהם נאסרה פעילות במחנות צה"ל חסידי חב"ד שוקדים על הפצת היהדות בקרב היהודים ועל קיום מצוות היהדות . . טנק המצוות " - הנראה כאן ברחובות לוס אנג'לס - מוביל את חסידי חב"ד ואת אבזרי הקודש הדרושים להם לצורך זה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר